Námi vybrané vozy nejsou všechny sportovními unikáty omezené série, jako například výše uváděný Galant, ale mnohdy obyčejné osobní automobily, do nichž byste nikdy neřekli, že můžou být něčím zajímavé.

Seat a Porsche

Klasickým takovým případem je Seat Ibiza první generace. Tohle auto byla vůbec tak trochu všehochuť, neboť po ukončení spolupráce s Fiatem neměli Španělé kam sáhnout. Takže Italdesign navrhl karoserii, Karman ji zhmotnil do 3D a motor? O ten se postarali lidé z Porsche! V nabídce byly hned dva čtyřválce 1,2 a 1,5 s výkonem 62 a 90 koní. Nejvýkonnější verze pak dosahovaly až 100 koní.

 

Porsche a Volkswagen

Porsche si vždy umělo vyrobit skvostné motory, nicméně i tak se dostalo situace, kdy si pohonné jednotky vypůjčilo odjinud. Například od Volkswagenu, který ve finančních problémech potácející se značce pomáhal s vývojem modelu 914. A že to byl skvělý tah, dokládají dobové testy Porsche 914, kde novináři zážehové boxery z Wolfsburgu upřednostňují před objemnějším, rovněž protilehlým šestiválcem, který byl, je a bude vzácnější.

Volvo a Volkswagen

V 90. letech 20. století byly pouze dvě automobilky, které o sobě mohly tvrdit, že umí dělat vznětové motory. Ostatní se sice také snažily, seč jim kapacity jejich vývojářů stačily, ale pouze Volkswagen a BMW uměly nabídnout skutečně špičkové turbodiesely. Není tedy divu, že Volvo, které si od Volkswagenu vypůjčilo řadový šestiválec 2,4 z dodávky LT, pro svůj revoluční kombík 850 s pohonem předních kol vybralo asi nejlepší turbodiesel všech dob – pětiválec 2,5 TDI.

Mitsubishi a AMG

Na začátku 90. let minulého století Mitsubishi chtělo trochu okořenit Galant šesté generace, takže oslovilo AMG, tehdy nezávislého úpravce vozů značky Mercedes-Benz, aby se na jejich manažerský sedan podívalo. Výsledkem byla omezená série 500 kusů, které AMG postavilo na základech dvoulitrové verze GTi-16 s pětistupňovým manuálem. Auto dostalo speciální design kol AMG, decentní spodní bodykit a kožený interiér s dřevěnými dekory, a také výrazně upravený čtyřválec Mitsubishi 4G63. Výkon poskočil na tehdejší dobu o velice slušných 30 koní na 170 s omezovačem až v 8 tisících ot/min.