V roce 2014 EUGT vystavil výfukovým plynům 10 opic v uzavřené komoře. Zvířata vdechovala výpary z několika aut. Testy prováděli v laboratoři v Albuquerque, v americkém státě Nové Mexiko. Informovala o tom německá média v čele se Stuttgarter Zeitung.

Oliver Schmidt (vpravo).
V emisní aféře Volkswagenu padl další trest. A pěkně vysoký

Testy na lidech EUGT prováděl v německém Aachenu. Během měsíc trvajících testů vystavoval 25 lidí různým koncentracím výfukových výparů, včetně toxických oxidů dusíku NOx. Výzkumníci to sami uvedli ve zprávě o své činnosti.

Výrobci aut argumentují, že nová vozidla vypouštějí „bezpečnou úroveň škodlivin“. Závěr kontroverzního výzkumu říká, že "nebyla prokázána žádná reakce na vdechnutý NO2".

„Rozsahem testů EUGT jsme zděšeni, odsuzujeme je,“ píše Daimler v tiskové zprávě. „Víme, že tyto vědecké metody byly špatné a upřímně se za ně omlouváme,“ dodává.

EUGT založily německé automobilky v roce 2007 společně s firmou Bosch. Bosch však v době testů již členem sdružení nebyl.

Německá vláda, která je k největším německým firmám tradičně vstřícná, jejich jednání odsoudila. „Tyto odporné testy na opicích a lidech nemůžeme nijak eticky ospravedlnit,“ uvedl mluvčí vlády Steffen Seibert. 

Kouř z automobilů. Ilustrační foto.
Jaká auta projedou? Brno zvažuje nízkoemisní zóny