První nápad na sestrojení Nivy, známé na domácím trhu pod označením VAZ 2121, přišel začátkem sedmdesátých let. Oblasti dnešního Ruska pokrývala jen řídká síť silnic a občas prostě nebylo jiného zbytí, než doputovat do svého cíle po nezpevněném terénu.

VAZ 2102 – tedy legendární „žigulík" – byl sice autem odolným a obratným, ovšem na některé nástrahy krajiny jeho schopnosti již nedostačovaly.

Sovětští inženýři z Togliatti v čele s Vladimir Solovyevem tedy dostali za úkol vymyslet jednoduchý a robustní terénní vůz s pohonem všech kol, který by motorizoval sovětský venkov. Po několika konceptech, mezi kterými bychom našli třeba VAZ E2121, ukázala se v roce 1976 na sjezdu KSSS hotová verze VAZ 2121, připravená na sériovou výrobu.

Pod exportním názvem Lada Niva se potom nový automobil představil na mezinárodním autosalonu v Bruselu. A 5. dubna 1977 byla oficiálně spuštěna výroba v Togliatti.

Ve správnou chvíli na správném místě

Konal se úspěch, který by málokdo čekal. Niva nabízela v době svého příchodu ty samé schopnosti, co auta zvučných západních značek, ovšem za zlomek ceny. Pochopitelně, že oproti japonské Toyotě, americkému Jeepu a britskému Land Roveru byla Niva slabší a méně kvalitní, ale na druhou stranu byla obdobně pohodlná a odolná.

Čtěte také: Z totálky zánovní vůz. V Rusku dělají z vraků ojetiny v „top stavu", podívejte

První Nivy byly vybaveny čtyřválcovými motory o objemu 1,6 litru, osazenými karburátorem. Výkon 75 koní (55 kW) byl ve své době plně dostačující a díky pohonu všech kol, uzávěrce mezinápravového diferenciálu a redukčnímu převodu, vůz exceloval v terénu.

Ani na silnici nebyly jeho výkony špatné, ovšem o dynamice se mluvit nedalo. Maximální rychlost se šplhala těsně přes 130 km/h a zrychlení z nuly na sto zabralo úmorně dlouhý čas okolo dvaceti sekund. V tehdejší době byly nicméně i tyto hodnoty považovány za dostatečné.

Obdivuhodné je, že se svou základní konfigurací, tedy bez jakýchkoliv změn, přežila Niva na trhu celých 16 let, přičemž stále sloužila coby schopný terénní vůz i pro méně movité zákazníky. První modernizace se dostavila v roce 1993, když Niva dostala výkonnější motor o objemu 1,7 litru. Zároveň se začaly vyrábět nové karosářské verze a rok na to také varianty s prodlouženým rozvorem.

Čtěte také: Slavná dodávka z Fantomase vstává z mrtvých. S moderní technikou

Variabilitou k úspěchu
Právě variabilita Nivy přispěla vedle nízké ceny k tomu, že se vůz stal za svou existenci populárním nejen v Evropě, ale po celém světě.
Přehled všech provedení, určených pro trhy celého světa, by sám o sobě vydal na velmi obsáhlý seznam.
Co Niva nedostala v továrně AvtoVAZ, to doháněli dovozci celého světa. Není problém proto narazit třeba na Nivu, jejíž motor je přeplňován turbodmychadlem, na pick-up kabriolet, nebo na Nivu, která se zúčastnila Rallye Paříž-Dakar. Do toho existuje nepřeberné množství nástaveb, rámů, doplňků, limitovaných edic a úprav.
Nivu používali hasiči, expediční cestovatelé, lékaři, lesníci…něco se zde našlo zkrátka úplně pro každého. Jednou z variant byl i Chevrolet Niva. Vůz s modernizovanou karoserií i interiérem je společným produktem AutoVAZ a koncernu General Motors, a ačkoliv se od původní Nivy změnil téměř k nepoznání, mechanika včetně motoru a zbytku pohonného ústrojí zůstala stále stejná. Vedle výroby ve Volžském automobilovém závodě v Togliatti, vyráběla se Niva třeba ještě v Řecku v továrně Automeccanica, či v uruguayském Bognoru.

Čtěte také: Znáte Škodu Skopak? Zvláštní pick-up s laminátovou karoserií vznikl v Pákistánu

Po zmiňované první modernizaci v roce 1993, přišly za dlouhou životnost modelu také další vylepšení a novinky. Od roku 2002 naleznete Nivu na trhu se vstřikováním paliva, které nahradilo původní karburátor. Postupně se zlepšila úroveň čalounění, vnitřní výbavy, přibylo povinné ABS a velmi mírně se proměnil také zevnějšek.

Stejná a stále stejná

Pod tím vším ovšem zůstává stále ta samá, stará a dobrá Niva, jejíž mechanika se od roku 1977 změnila jen drobně. A právě to je faktor, který dělá z Lady Nivy rekordmana a zároveň „stroj času".

Ačkoliv je tu třeba Mercedes třídy G nebo Land Rover Defender, jehož výroba byla ukončena nedávno, oba tyto vozy doznaly za svůj život mnoha změn, takže první a poslední modely nemají společného již zhola nic. Niva se ovšem stále drží a dodnes zůstává prakticky stejná, jako kdysi.

Dokonce i v dnešních dnech se Niva stále prodává a stále je úspěšná. Původní název „Niva" sice v Česku nahradilo označení Lada 4x4 nebo VAZ 2121, ovšem to je pouze formalita.

V Rusku se každý rok vyrobí okolo 30 000 vozů a zbrusu novou Nivu si lze zakoupit i u nás. Robustní a desetiletími prověřený automobil je k mání již za částky kolem 300 000 korun, což je cenovka, které může na trhu v současnosti konkurovat jen Dacia s modelem Duster.

Auto pro Návštěvníky

Nesmazatelnou stopu v našincích zanechala Lada Niva i skrze televizní obrazovky. Vůz s poznávací značkou ACD-09-57 totiž figuroval jako nezbytná rekvizita v seriálu Návštěvníci, kde byl využíván mimo jiné coby stroj času (jak příhodné).

Aby mohl vůz také měnit barvy, měli filmaři k dispozici hned tři Nivy. Dvě byly zapůjčeny z Německa, třetí zakoupilo přímo Filmové studio Barandov.

Vyskytl se však poměrně zásadní problém, neboť filmový štáb nemohl do vozu legální cestou kupovat benzín a to ani za hotové, ani za palivové poukazy. Situaci vyřešil až zahraniční partner, který poskytl filmařům německé marky poukázané na tuzexový účet.