Na konci letošního srpna představila ruská Lada koncept nazvaný 4x4 Vision. Má jít o ideového nástupce off-roadu Niva, který jezdí prakticky beze změn už přes 40 let. Nový vůz má ale zároveň pomoci ztrátové automobilce dostat se do zelených čísel. Jenže ještě dnes není rozhodnuto ani o tom, jak bude mít umístěný motor. Řekl to šéfdesignér Lady Steve Mattin v rozhovoru pro server Automotive News.

Mattin upozornil, že klíčovou roli bude pro novou Nivu, ale i pro ladu Ladu jako takovou hrát vzhled. „Nahradit auto, které je 40 let staré, není nic snadného. Máme stejný problém, jako má Land Rover se svým Defenderem. Svět se za tu dobu změnil, změnily se regulace a změnili se i řidiči. Původní off-road nebyl navržen pro provoz ve městě, jenže dnes lidé do města chtějí SUV a to musíme vzít v úvahu," řekl Mattin.

Jeho koncept navazuje na původní model třeba tím, jak je tvarovaná vrchní část světel. Zároveň by ale měla mít nová Niva podobnou příď jako další modely Lady, tedy s designem ve tvaru písmene X. Budoucí Lady mají podle Mattina vyčnívat dynamickým designem, s čímž pomáhá i spolupráce s francouzskou automobilkou Renault a jejím pařížským studiem.

Na novou Nivu se ale bude zřejmě čekat ještě dlouho. Mattin v rozhovoru přiznal, že zatím není ani jasné jestli bude motor uložen podélně nebo příčně. „Takové rozhodnutí zatím ještě nepadlo. Pokud se zaměříme jen na současné fanoušky Nivy, pak se budeme potýkat s úzce specifikovanou skupinou zákazníků. Tohle má být ale auto, které pomůže automobilce vrátit její dobré jméno,“ odpověděl designér.

Mattin také v rozhovoru naznačil, že Niva bude víc SUV než off-road. „Hard-core zákazník nebo vlastník staré Nivy může mít problém s tím, že novinka nemá stejné schopnosti v terénu jako původní model. To jsou takoví ti zákazníci, kteří nechtějí nic jiného. Jenže dnes platí, že ne každý řidič 4x4 potřebuje zároveň schopný off-road,“ dodal.

Z toho vyplývá, že nová Niva bude hlavně SUV, které se svůj úspěch pokusí postavit na síle známého jména, ale zahraje i na moderní trendy. Podobně jako další vozy značky. Mattin je v Ladě od roku 2011, předtím pracoval pro Volvo. Proto není divu, že už představil i outdoorově laděné auto Lada Vesta Cross. V rozhovoru naznačuje, že i takových vozů v budoucnu přibude.

Při představení se spekulovalo o tom, že nová Lada Niva vycházející z konceptu 4x4 Vision by se měla představit do tří let. Otázkou je, zda se vývoj vozu stihne. Závod AutoVAZ, pod který Lada spadá, by úspěch potřeboval. Aktuálně je v minusu, a vyrábí přes 450 tisíc aut ročně. AutoVaz patří francouzské automobilce Renault.

Koncept Lada 4x4 Vision si prohlédněte ve velké fotogalerii.