Již během několika příštích dnů padne rozhodnutí o tom, ve které zemí vznikne nová továrna koncernu Volkswagen, jejíž přípravu i následné vedení dostala na starost mladoboleslavská Škoda Auta.

Nový závod je v jejím životním zájmu. Kdyby totiž měla Škoda k dispozici dostatečné výrobní kapacity, neprodala by v roce 2018 jen milión a čtvrt svých vozů, ale o plných sto tisíc více. V novém výrobní závodu se mají montovat SUV Karoq.

Tento vůz zatím sjíždí z produkční linky závodu ve východočeských Kvasinách, ale tam je třeba nejpozději do roku 2023 uvolnit kapacitu pro montáž nové generace Superbu a současně i Volkswagenu Passat. Právě vývoj a výrobu tohoto prestižního modelu největší evropské automobilky dostala vloni Škoda na starosti. (Současně s tím třeba i vývoj vozů pro indický a ruský trh a platformy pro nová malá vozidla).

O místech, kde by se nová továrna měla začít stavět, se zatím pouze spekulovalo. Teprve nedávno německá agentura DPA napsala, že výběr byl zúžen na poslední dvě země. Těmi jsou Bulharsko a Turecko. Na přímý dotaz, zda je tomu skutčně tak, předseda představenstva Bernhard Maier, redaktorovi Automix.cz a Deník na autosalonu v Šanghaji odmítl odpovědět. Řekl pouze, že rozhodnutí se dá očekávat již velice brzy.

Informaci o Bulharsku a Turecku však potvrdil zdroj, který je s přípravami nové investice dobře obeznámen. Není však v současné době oprávněn poskytovat informace médiím, a proto si nepřál být jmenován.

"Jako vhodnější lokalita se jeví zejména kvůli jeho začlenění v Evropské unii Bulharsko, ovšem Turecko v poslední době vyvíjí enormní tlak," dodal ještě.

V Turecku přesto působí již řada významných výrobců automobilů. Konkrétně například Renault, Fiat, Ford a Toyota. Naopak v Bulharsku se nikdy auta ve skutečně velkých sériích nevyráběla. Na přelomu šedestátých a sedmdesátých let ztroskotaly pokusy o zavedení produkce Renaultů, Fiatů či Moskvičů, před pár lety zase nevyšla spolupráce s čínskou firmou Great Wall.