Novodobý Superb letos oslaví dvacetiny. Mohl se ale jmenovat třeba Bohemia
Premiéra novodobé vlajkové lodi automobilky Škoda se odehrála během stejného dne, v jakém došlo k útoku na "dvojčata" v New Yorku. Tedy 11. září 2001. Již o půl roku dříve ale návštěvníci ženevského autosalonu mohli vidět studii, která ohledně vzhledu prozrazovala vše.
Vedení automobilky Škoda na počátku právě probíhajícího tisíciletí nepochybně dosti váhalo, jaké jméno nakonec dostane vůz, o jehož vzniku se rozhodlo již v roce 1998.
I s detaily si ho můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii.
Zatímco se totiž v interních materiálech velká limuzína s logem Škody označovala jako Bohemia, na autosalonu v Ženevě automobilka studii stejného vozu prezentovala jako Montreux. Nakonec 17. srpna 2001 tiskové oddělení společnosti Škoda Auto vydalo informaci, že finálním jménem bude Superb.
Značka se tak po mnoha desetiletích vrátila k označení, které pro své velké vozy používala již od roku 1934. Symbolicky byly jako místo montáže novodobého Superbu zvoleny Kvasiny. Právě zde se totiž předválečný vůz Škoda Superb 640 vyráběl ještě v roce 1949.
Pro Superb se budovala nová montážní hala. Do ní, přestože ještě nebyla v té době dokončená, převezli v dubnu 2001 z Mladé Boleslavi první smontovaný prototyp tohoto vozu.
Sériová výroba začala po zmíněné premiéře v září 2001 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem 1. října 2001. Auto s délkou přesahující 480 centimetrů bylo po technické stránce vlastně přepracovaným Volkswagenem Passat. I když platforma nevycházela z německé verze, nýbrž z prodloužené pro Čínu.
Pod kapotu se montovaly také výkonné a objemné motory. Například zážehové a vznětové šestiválce s výkonem až 190 koňských sil. Výbava byla také bohatá a v některých ohledech na danou kategorii vozu unikátní. Například již tehdy se v loketní opěrce v zadních dveřích objevil deštník.
Klaus s ním nejezdil
Velikosti a výbavě odpovídaly také cenovky. Vůz bylo v České republice možné koupit v rozmezí 689 900 Kč do 1 213 900 Kč.
Široká zahraniční veřejnost se mohla s tímto českým produktem seznámit v roce 2002. Flotila desítek černě lakovaných Superbů totiž vozila během pražského summitu NATO vrcholné světové politiky.
Pět exemplářů, včetně jednoho se standardou nejvyššího představitele českého státu, převzala také prezidentská kancelář. Jenže, jak se ukázalo v v roce 2007 při prezentaci nové generace, Václav Klaus s ním prakticky nejezdil. "Audi přece jen méně drncá," vysvětloval.
Od roku 2008 do roku 2015 se prodávala druhá generace. Koupit už bylo možné jak vůz s karosérií liftback, tak rovněž kombi. Stejná karosářská provedení se nabízejí v současnosti, kdy je v nabídce třetí generace.
Ta čtvrtá přijde v roce 2022, případně 2023. Tentokrát však se poprvé v historii nebude Superb vyrábět v Kvasinách, dokonce ani v jiném závodě Škody Auto v České republice. Společně s vozem Volkswagen Passat ho budou montovat dělníci v továrně s logem VW u slovenského hlavního města.
Další články

Před čtvrtstoletím Škoda vyráběla model Volkswagenu. Vznikl z Felicie…
Zatímco v továrnách Volkswagenu se již vyráběla řada modelů s logem automobilky Škoda (například Citigo v…

Projeli jsme "slovenský" Defender upravený pro ozbrojené síly. Budí…
Také na malém terénním polygonu společnosti Dajbych jsem zkoušel speciální verzi offroadu Land Rover Defender…

Mercedes stále šplhá vzhůru a další zprávy o stavu prodejů aut v…
Prodeje nových vozů v České republice během letošního prvního čtvrtletí stále nedosáhly ani loňské úrovně. V…

Wartburg neexistuje již 30 let. Zasloužil se o zrod nejhezčího auta…
Designově zdařilá auta se samozřejmě vyráběla také v socialistickém Československu. Ale model Wartburg 313-1…

Chytrý nápad z Německa: Z vozíku na materiál vznikl obytný přívěs
Německá společnost začala nabízet kempingový přívěs, který vznikl vestavbou do klasického skříňového…

VW vysvětlil, jak to myslel s přejmenováním na Voltswagen
Oficiální stránky amerického zastoupení automobilky Volkswagen skutečně na konci března nabízely auta značky…

Model Boxster kdysi zachránil slavnou značku Porsche. Teď je na trhu…
Aktuální generace vozu Porsche Boxster je již čtvrtá v pořadí. V roce 1996 se začala vyrábět ta první.

Třicet let svazku Škody a VW: Jak to viděla druhá strana a co přišlo…
Poměrně obšírně se okolnostem vedoucím ke koupi mladoboleslavské automobilky věnuje v autobiografické knize…

Příští Octavia už bude také elektrická. Co ještě nám prozradil šéf…
Thomas Schäfer je mužem, který dostal od vedení Volkswagenu za úkol například také lépe čelit konkurenci v…
