Novodobý Superb letos oslaví dvacetiny. Mohl se ale jmenovat třeba Bohemia
Premiéra novodobé vlajkové lodi automobilky Škoda se odehrála během stejného dne, v jakém došlo k útoku na "dvojčata" v New Yorku. Tedy 11. září 2001. Již o půl roku dříve ale návštěvníci ženevského autosalonu mohli vidět studii, která ohledně vzhledu prozrazovala vše.
Vedení automobilky Škoda na počátku právě probíhajícího tisíciletí nepochybně dosti váhalo, jaké jméno nakonec dostane vůz, o jehož vzniku se rozhodlo již v roce 1998.
I s detaily si ho můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii.
Zatímco se totiž v interních materiálech velká limuzína s logem Škody označovala jako Bohemia, na autosalonu v Ženevě automobilka studii stejného vozu prezentovala jako Montreux. Nakonec 17. srpna 2001 tiskové oddělení společnosti Škoda Auto vydalo informaci, že finálním jménem bude Superb.
Značka se tak po mnoha desetiletích vrátila k označení, které pro své velké vozy používala již od roku 1934. Symbolicky byly jako místo montáže novodobého Superbu zvoleny Kvasiny. Právě zde se totiž předválečný vůz Škoda Superb 640 vyráběl ještě v roce 1949.
Pro Superb se budovala nová montážní hala. Do ní, přestože ještě nebyla v té době dokončená, převezli v dubnu 2001 z Mladé Boleslavi první smontovaný prototyp tohoto vozu.
Sériová výroba začala po zmíněné premiéře v září 2001 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem 1. října 2001. Auto s délkou přesahující 480 centimetrů bylo po technické stránce vlastně přepracovaným Volkswagenem Passat. I když platforma nevycházela z německé verze, nýbrž z prodloužené pro Čínu.
Pod kapotu se montovaly také výkonné a objemné motory. Například zážehové a vznětové šestiválce s výkonem až 190 koňských sil. Výbava byla také bohatá a v některých ohledech na danou kategorii vozu unikátní. Například již tehdy se v loketní opěrce v zadních dveřích objevil deštník.
Klaus s ním nejezdil
Velikosti a výbavě odpovídaly také cenovky. Vůz bylo v České republice možné koupit v rozmezí 689 900 Kč do 1 213 900 Kč.
Široká zahraniční veřejnost se mohla s tímto českým produktem seznámit v roce 2002. Flotila desítek černě lakovaných Superbů totiž vozila během pražského summitu NATO vrcholné světové politiky.
Pět exemplářů, včetně jednoho se standardou nejvyššího představitele českého státu, převzala také prezidentská kancelář. Jenže, jak se ukázalo v v roce 2007 při prezentaci nové generace, Václav Klaus s ním prakticky nejezdil. "Audi přece jen méně drncá," vysvětloval.
Od roku 2008 do roku 2015 se prodávala druhá generace. Koupit už bylo možné jak vůz s karosérií liftback, tak rovněž kombi. Stejná karosářská provedení se nabízejí v současnosti, kdy je v nabídce třetí generace.
Ta čtvrtá přijde v roce 2022, případně 2023. Tentokrát však se poprvé v historii nebude Superb vyrábět v Kvasinách, dokonce ani v jiném závodě Škody Auto v České republice. Společně s vozem Volkswagen Passat ho budou montovat dělníci v továrně s logem VW u slovenského hlavního města.
Další články

Soška Rolls-Royce má 110 let
Rolls-Royce Motor Cars oslavil 110. výročí sošky Spirit of Ecstasy – svého oficiálního znaku.

Digitální asistent pomáhá doručovatelům vyhledávat a třídit balíky

Čistě elektricky kolem Česka: Jak si vedl během 24 hodin Hyundai Kona…
S elektromobilem Hyundai Kona Electric, který se vyrábí v České republice a s pouze jedním spolujezdcem jsem…

Důkaz opravdové lásky? Růžové Bugatti Chiron Sport
Ještě nikdy nepoužitými odstíny barev je nalakován velmi speciální exemplář vozu Bugatti Chiron Sport

Do Škody se vrací Martin Jahn. V představenstvu střídá dalšího Čecha
Po desetiletém působení naopak končí ve vrcholném řídícím orgánu mladoboleslavské automobilky Bohdan Wojnar.

Na Dakar se už chystá elektrický závodní kamión. Celý vznikne v Česku
Také na trati slavné dakarské rallye se začnou objevovat elektřinou poháněné závodní stroje. Jedním z nich má…

Před 40 lety vznikl vůz Oltcit. Jeho nekvalita předčila i tehdejší…
Stejně jako značka Dacia vznikl také Oltcit díky spolupráci s francouzskou automobilkou. Tentokrát šlo o…

Designéři Škody už vědí, jak by měly vypadat nové ikony: Třeba 1203…
V historii značky Škoda je řada zajímavých vozů, některé si však veřejnost pamatuje více než jiné. Designéři…

Před 80 lety konstruovali v Tatře unikátní aerosaně. Hitler je…
V kopřivnickém Technickém muzeu opatrují jediný dochovaný prototyp unikátního sněžného vozidla. Existuje však…
