Vedení automobilky Škoda na počátku právě probíhajícího tisíciletí nepochybně dosti váhalo, jaké jméno nakonec dostane vůz, o jehož vzniku se rozhodlo již v roce 1998.

I s detaily si ho můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii.

Zatímco se totiž v interních materiálech velká limuzína s logem Škody označovala jako Bohemia, na autosalonu v Ženevě automobilka studii stejného vozu prezentovala jako Montreux. Nakonec 17. srpna 2001 tiskové oddělení společnosti Škoda Auto vydalo informaci, že finálním jménem bude Superb.

Značka se tak po mnoha desetiletích vrátila k označení, které pro své velké vozy používala již od roku 1934. Symbolicky byly jako místo montáže novodobého Superbu zvoleny Kvasiny. Právě zde se totiž předválečný vůz Škoda Superb 640 vyráběl ještě v roce 1949.

Pro Superb se budovala nová montážní hala. Do ní, přestože ještě nebyla v té době dokončená, převezli v dubnu 2001 z Mladé Boleslavi první smontovaný prototyp tohoto vozu.

Superb iV jsme otestovali na stejné trase s nabitou i vybitou baterií
Nabitá versus vybitá: Na stejné trase jsme dvakrát vyzkoušeli Škodu Superb iV

Sériová výroba začala po zmíněné premiéře v září 2001 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem 1. října 2001. Auto s délkou přesahující 480 centimetrů bylo po technické stránce vlastně přepracovaným Volkswagenem Passat. I když platforma nevycházela z německé verze, nýbrž z prodloužené pro Čínu.

Pod kapotu se montovaly také výkonné a objemné motory. Například zážehové a vznětové šestiválce s výkonem až 190 koňských sil. Výbava byla také bohatá a v některých ohledech na danou kategorii vozu unikátní. Například již tehdy se v loketní opěrce v zadních dveřích objevil deštník.

Klaus s ním nejezdil

Velikosti a výbavě odpovídaly také cenovky. Vůz bylo v České republice možné koupit v rozmezí 689 900 Kč do 1 213 900 Kč.

Široká zahraniční veřejnost se mohla s tímto českým produktem seznámit v roce 2002. Flotila desítek černě lakovaných Superbů totiž vozila během pražského summitu NATO vrcholné světové politiky.

Pět exemplářů, včetně jednoho se standardou nejvyššího představitele českého státu, převzala také prezidentská kancelář. Jenže, jak se ukázalo v v roce 2007 při prezentaci nové generace, Václav Klaus s ním prakticky nejezdil. "Audi přece jen méně drncá," vysvětloval.

Pancéřovaná Škoda Superb od firmy SVOS
Pancéřovaná Škoda Superb vydrží i výbuch. Postavila ji česká firma z Přelouče

Od roku 2008 do roku 2015 se prodávala druhá generace. Koupit už bylo možné jak vůz s karosérií liftback, tak rovněž kombi. Stejná karosářská provedení se nabízejí v současnosti, kdy je v nabídce třetí generace.

Ta čtvrtá přijde v roce 2022, případně 2023. Tentokrát však se poprvé v historii nebude Superb vyrábět v Kvasinách, dokonce ani v jiném závodě Škody Auto v České republice. Společně s vozem Volkswagen Passat ho budou montovat dělníci v továrně s logem VW u slovenského hlavního města.