Jak ukazuje zajímavý pokus Fordu, který vzal několik svých modelů od roku 1908 a ve tmě jim zapnul světla, v minulosti auta svítila skutečně hrozně. Například slavný Ford Model T nerozjasňuje snad ani část silnice před sebou - jak se můžete přesvědčit v galerii.

Není se ale čemu divit. Ještě na začátku 20. století totiž automobily využívaly jen acetylenové či petrolejové lampy, jejichž smyslem nebylo svítit před vůz, ale sloužily k tomu, aby auto bylo ve tmě vidět. Teprve v roce 1912 představil Cadillac první elektrické světlomety, ve 20. letech se objevily lampy s integrovanými žárovkami.

Přečtěte si: Kouř z výfuku může upozornit na vážný problém. Napoví vám barva. Jak?

Revoluce však dorazila až začátkem 60. let, kdy se do automobilů začaly montovat halogenové žárovky, které přinesly podstatné zlepšení nejen v oblasti samotného svícení, ale i výdrže. Halogenky se ostatně používají dodnes, i když se současně prosazují také nové technologie.

Na začátku 90. let vypukl boom xenonů, které svítí třikrát lépe než halogeny, poslední roky patří systémům využívajícím technologii LED nebo laser. Uvidíme, jakým směrem se automobilky vydají v budoucnosti.

Vy se každopádně v galerii můžete přesvědčit, že za posledních sto let urazily světlomety ohromný kus cesty.

Nepřehlédněte: Volvo láká na novou XC60. Podívejte se na první obrázky