Jak možná víte, Škoda se již od svých začátků pevně vázala k motorsportu. Svůj první výrobek se dvojice otců zakladatelů automobilky Václav Laurin a Václav Klement rozhodla vyslat na závod už v roce 1901 a pilot Narcis Podsedníček dojel s jejich motocyklem do cíle závodu Paříž-Berlín na prvním místě.

A právě tohoto sportovního ducha se následně značka snažila otisknout také v několika produkčních modelech, jakým byl právě mimo jiné i Rapid. Začátky samotného jména ale musíme hledat o mnoho dříve než u populárního kupé z osmdesátek.

První Rapid z 30. let minulého století

V roce 1934 Škoda představila model Popular, který se stal nejprodávanějším autem v republice. Na jeho úspěch pak navázala luxusní Škoda 640 Superb a dále vůz nižší střední třídy, nesoucí poprvé jméno Rapid.

Svým způsobem to byl první sériově vyráběný sportovní vůz škodovky. Jeho jméno pochází z latinského „rapide“ neboli „rychle“. Poháněl ho řadový čtyřválec o výkonu 26 koní (19 kW) nebo 31 koní (23 kW). Při spotřebě 8 litrů na 100 km uměl Rapid vyvinout rychlost až 90 km/h. V roce 1938 se pod označením Rapid OHV zvýšil výkon až na 42 koní (31 kW) a maximální rychlostí čítala 110 km/h.

Pokračovalo se Monte Carlem

Úspěch posádky Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausmann na Rallye Monte Carlo v roce 1936 s modelem Popular Sport (získali druhé místo ve své kategorii) následně inspiroval automobilku k výrobě další sportovnější série. Zrodila se tak Škoda Popular Sport Monte Carlo s protáhlými blatníky, odzobnými lištami a delší zádí s ploutvičkou.

Začátek druhé světové války, ale zabránil této specialitce, aby se dostala pořádně mezi lidi. Před začátkem konfliktu tedy bohužel vzniklo jen 70 kusů, většina s otevřenou karoserií roadster, menší část v provedení coupé. Konstrukci karoserie tehdy tvořila ještě dřevěná kostra s namontovanými plechovými díly. V roce 1937 prošel vůz modernizací a dostal novou masku s ikonickými světly zapuštěnými do blatníků s chromovanými mřížkami.

Na řadu přichází „erko“

Doba socialismu sportovním vozům příliš nepřála, a i když vzniklo několik prototypů nebo závodních speciálů, prvním poválečným sériovým automobilem se sportovním duchem byla až Škoda 110 R z roku 1970. Dvoudveřové kupé vyráběl závod v Kvasinách.

Vzadu umístěný motor poháněl zadní kola a maximální rychlost už byla 140 km/h. Unikátem své doby byla bezrámová okna bočních dveří. Za deset let vzniklo přes 56 tisíc kusů. Ze 110 R byl odvozen i soutěžní model 130 RS, dlouhou dobu nejúspěšnější český sportovní automobil.

Rapid zpátky na scéně

Na 110 R navázalo v roce 1981, opět v Kvasinách, další dvoudveřové sportovní kupé s názvem Garde, které se v roce 1984 v rámci mírné modernizace přejmenovalo právě na Rapid. Garde se od května 1982 montovalo i v Bratislavě v továrně BAZ jako první sériově vyráběný osobní vůz na Slovensku.

V Kvasinách se modernizovaný Rapid 135/136 vyráběl až do roku 1990. Auto už mělo nezávislé zavěšení zadních kol s vlečenými rameny nebo čtyřpístkové třmeny na předních brzdách.

Rapid pod křídly Volkswagenu

Po roce 1990 se mnohé změnilo. Automobilka navázala spolupráci s koncernem Volkswagen a značka dál slavila úspěchy na poli motoristického sportu. Sportovní vozy se po čase vrátily i do sériové produkce v podobě modelů s označením RS. Samotné označení Rapid se však trochu s nelibostí veřejnosti navrátilo v roce 2012 u dostupněji ceněného liftbacku (a jeho kompaktnější varianty Spaceback), který se velikostně zařadil pod Octavii.

Sportovnost Rapidu tedy vyčpěla, a přestože Škoda před pár lety ukázala ostrý koncept Rapid Sport, žádné sportovně okořeněné verze Rapidu jsme se doteď nedočkali a automobilka ji ani neplánuje. Jediným uctěním sportovní historie Rapidu tak nakonec může být stylingový paket Monte Carlo, který Škoda u svého malého liftbacku a spacebacku nabízí.