OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek
Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.
MTX Tatra V8 (1991)
Další čistě supersportovně vypadající vůz byl vytvořen kooperací Tatry a firmy Metalex, která už měla na svědomí své vlastní formule a další různé přestavby automobilů. MTX Tatra V8 se zrodila v roce 1991 z přání závodníka Cyrila Svobody a jeho vize unikátního safety caru, který by brázdil československé okruhy.
Metalex zajistil trubkový rám, laminátovou karosérii navrhnul designér Václav Král a motor, v upravené podobě, pocházel z Tatry 623. První dva prototypy měly dokonce rozdílné varianty této motorizace.
V nejsilnější verzi šlo o 3,9litrový vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 305 koní a točivém momentu 365 Nm. Díky němu uměla tahle Tatra akcelerovat na 100 km/h za 5,6 sekundy.
Čtěte také: Slovenský AeroMobil představil své létající auto. Z ceny se vám zatočí hlava
Oficiální naměřenou maximální rychlostí pak bylo velice slušných 265 km/h - tvůrci ale byli přesvědčeni, že by vůz dokázal jet mnohem rychleji, měli prý bohužel k dispozici krátkou dráhu. A také na krátko poskládanou převodovku.
MTX Tatra V8 každopádně ještě dodnes drží oficiální rekord za nejvyšší dosaženou rychlost při ujetí letmého kilometru.
Původní plán nasadit auto do závodů jako safety car, ani následná výroba několika stovek kusů pro nadšené zájemce, ale nedopadly dobře.
V Kopřivnici o projekt nakonec neměli zájem a sám Metalex by produkci bez finančních ztrát nezvládnul. Hořkou tečkou pak byl požár, který zničil veškerou dokumentaci a techniku k výrobě. Vznikly tak všeho všudy tři prototypy. Dodnes jsou ve sbírkách soukromých majitelů.
Další články

Škoda už čtyři desetiletí nenabízí kupé. Nyní je na světě další nový…
Počítačový grafik X-Tomi zveřejnil návrh možné podoby dvoudveřového kupé odvozeného z právě představené Škody…

Veterán Porsche 356A je na prodej. Můžete si vybrat jestli s patinou…
ritská společnost nabízí, že auto kompletně zrekonstruuje. Opravu si ale zákazník může užít i sám.

Maďarské autíčko Hódgép Puli bylo tak malé, že s ním šlo jezdit bez…
Vůz na začátku poháněl dieselový jednoválec, později i elektromotor.

Asi nejúchvatnější české auto slaví 80 let. Aera 50 Dynamik už…
Dokladů špičkové úrovně tuzemské automobilové výroby v období mezi dvěma světovými válkami je mnoho. Kromě…

Česká pojízdná plynová komora málem způsobila mezinárodní ostudu.…
I v dnešní době jsou čas od času vidět v ulicích měst nebo na různých akcích automobily upozorňující na ten…

Ford EcoSport má brazilské kořeny. Byla to bytelná čtyřkolka, žádné…
Malé SUV je jedním ze světových modelů modrého oválu. Jeho historie se ale začala psát v Brazílii před…

Kdy vás poprvé změřil radar? Policisté u nás použivali i typ Mužík
Už v šedesátých letech minulého století začali tuzemští dopravní policisté využívat elektronická zařízení pro…

Osud automobilky Bugatti nezachránil ani Schumacher. V 90. letech…
Bugatti letos slaví 110 let. Ne vždy ale bylo na vrcholu. Přitom jeho supersport z 90. let jménem EB110 patří…

O revoluci jsme věděli z rádia v Africe, říká člen expedice Tatra…
Výprava vyrazila v roce 1987 ze socialistického Československa. Domů se vrátila v dubnu 1990 do začínajícího…
