MTX Tatra V8 (1991)

MTX Tatra V8.

Další čistě supersportovně vypadající vůz byl vytvořen kooperací Tatry a firmy Metalex, která už měla na svědomí své vlastní formule a další různé přestavby automobilů. MTX Tatra V8 se zrodila v roce 1991 z přání závodníka Cyrila Svobody a jeho vize unikátního safety caru, který by brázdil československé okruhy.

Metalex zajistil trubkový rám, laminátovou karosérii navrhnul designér Václav Král a motor, v upravené podobě, pocházel z Tatry 623. První dva prototypy měly dokonce rozdílné varianty této motorizace.

V nejsilnější verzi šlo o 3,9litrový vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 305 koní a točivém momentu 365 Nm. Díky němu uměla tahle Tatra akcelerovat na 100 km/h za 5,6 sekundy.

Čtěte také: Slovenský AeroMobil představil své létající auto. Z ceny se vám zatočí hlava

Oficiální naměřenou maximální rychlostí pak bylo velice slušných 265 km/h - tvůrci ale byli přesvědčeni, že by vůz dokázal jet mnohem rychleji, měli prý bohužel k dispozici krátkou dráhu. A také na krátko poskládanou převodovku.

MTX Tatra V8 každopádně ještě dodnes drží oficiální rekord za nejvyšší dosaženou rychlost při ujetí letmého kilometru.

Původní plán nasadit auto do závodů jako safety car, ani následná výroba několika stovek kusů pro nadšené zájemce, ale nedopadly dobře.

V Kopřivnici o projekt nakonec neměli zájem a sám Metalex by produkci bez finančních ztrát nezvládnul. Hořkou tečkou pak byl požár, který zničil veškerou dokumentaci a techniku k výrobě. Vznikly tak všeho všudy tři prototypy. Dodnes jsou ve sbírkách soukromých majitelů.