Od Strašidelné rakve po speciály WRC: Úspěšné soutěžní vozy značky Škoda
Značka Škoda oslaví příští rok 120. výročí svého působení v motorsportu. Nejvýznamnější úspěchy, včetně titulů Mistra světa, si však připsala až v poslední době. Úspěšná éra ale nekončí. Speciál Rally2 vznikne i ze čtvrté generace modelu Fabia.
Od roku 1901 se mladoboleslavská značka Laurin&Klement, z níž se vyvinula současná Škoda Auto, zúčastňovala motocyklových závodů prakticky po celé Evropě. V roce 1908 pak začala vítězit také se svými automobily.
Za jeden z prvních závodních speciálů se dá pokládat automobil FCR, který vyvinul Otto Hieronimus, a kterému se přezdívalo Strašidelná rakev. Poháněl ho čtyřválec s objemem 5,6 litrů a výkon činil rovných sto koňských sil. Vysoký, úzký a na svoji dobu velmi výkonný automobil si přezdívku rakev skutečně zasloužil. Přesto měl úspěchy. Hned při prvním startu v roce 1909 při závodu do vrchu Semmering, který byl dlouhý deset kilometrů, Hieronimus zvítězil. Další vítězství následovala v rychlém sledu.
Jak vůz vypadal a co následovalo po něm, můžete zjistit při prohlížení naší komentované fotogalerie.
První světová válka a další desetiletí znamenalo pro automobilku, ze které se mezitím již stala součást Škody Plzeň, obtížné období. Ve dvacátých letech již navíc nebylo možné získat sportovní úspěch s automobily, které byly v zásadě sériovými exempláři. Nastala doba speciálů.
Začátkem třicátých let navíc přišla hospodářská krize, která opět donutila producenty automobilů šetřit. Jedním z prvních počinů mladoboleslavské firmy v oblasti automobilového sportu se tak stal až v roce 1935 vůz Škoda Rapid Six. Pro závod 1000 mil československých vyrobili čtyři kusy. Auto dostalo řadový šestiválec s objemem 1 961 cm3 a výkonem 50 koní. Oproti sériové variantě to bylo o třináct koní více. Jeden z vozů skončil tehdy ve zmíněném prestižním klání na pátém místě.
V lednu 1936 pak Škoda vyslala na trať závodu Rallye Monte Carlo závodníka Zdeňka Pohla s roadsterem Škoda Popular Sport. Vůz měl jiný motor - s objemem 1,4 litru a jistých úprav doznal také podvozek. Ve své třídě skončil Popular druhý, v celkové klasifikaci získal 20. pozici. Na počest tohoto úspěchu pak vznikl nápad na vytvoření limitované edice nádherných vozů Škoda Popular Sport Monte Carlo.
Desetiletí s motory vzadu
Po druhé světové válce se automobilka Škoda nejprve začala angažovat ve světě okruhových závodů, sem tam ale nasadila vozy i do automobilových soutěží.
Takových závodů se ale až do poloviny padesátých let mnoho nekonalo. Postupně se ovšem začaly organizovat dálkové závody. Na nich startovaly obyčejně víceméně sériové modely. Například v roce 1958, kdy Škodovky opět startovaly na Rallye Monte Carlo, měly kromě přídavných světlometů vlastně jen upravený výfuk.
Teprve v šeddesátých letech se rallye dostaly opět do popředí. To byla éra vozů Octavia Super. Přestože českoslovenští jezdci se v roce 1961 nezúčastnili tradiční Rallye Monte Carlo, vůz Škoda s finskou posádkou Keinänen, Eklund, dojel do cíle vítězně ve třídě 1300 cm3 a v absolutním pořadí byl šestý.
Od roku 1964 nastala éra Škodovek s motorem vzadu. Prvním úspěchem soutěžní verze modelu 1000 MB se v roce 1965 stalo páté místo v Rallye Vltava. Tento závod byl součástí seriálu Mistrovství Evropy a trať měřila 2240 kilometrů.
Dalším zástupcem "zakokolek" byla od roku 1970 Škoda 110 L ve verzi pro skupinu A2. Pro tovární jezdce byl připraven speciál Škoda 100 Rallye. Litrový motor dodával výkon až 90 koňských sil. Z nuly na stovku sprintoval za 12,5 sekundy.
Poměrně málo se ví, že před začátkem éry slavné Škody 130 RS vznikly v roce 1974 speciály Škoda 180 RS a 200RS. Byla to reakce na v Československu tehdy stále vítězícího Vladimíra Hubáčka s vozem Renault Alpine. To už přišla doba slavného norského jezdce Johna Hauglanda, který pro značku Škoda udělal opravdu mnoho a docílil řady husarských kousků. Například v britské RAC Rallye zvítězil v roce 1974 ve třídě do 1300 cm3, totéž stále ještě s vozem 110 L dokázal zopakovat o rok později.
Také z Fabie 4 vznikne rallyový speciál
Škoda 130 RS, která přišla v roce 1976, byla nejen krásná, ale i velmi rychlá. Motor se podařilo vyladit na výkon 112 koní. V roce 1977 vyhrála "stotřicítka" svoji třídu na Rallye Monte Carlo a celkově skončila dvanáctý. Haugland pak pravidelně vítězil ve třídě 1300 cm3 téměř všude, kde se postavil na start.
Do první desítky v soutěži Mistrovství světa se Škoda 130 RS s posádkou Zapadlo-Motal prosadila v roce 1978 na Rally Acropolis. Bylo z toho deváté místo, které ještě o jednu příčku vylepšil Václav Blahna o rok později.
Novou éru Škody Motorsport zahájil model Favorit v soutěžní verzi v roce 1988. Motor už poskytoval bezmála 120 koňských sil, z nuly na stovku byl schopen dosáhnout času osm sekund.
Po Favoritu přišla Felicia Kit Car a pak už přišla éra působení továrního týmu Škoda ve WRC. První zkušební starty se odehrály v roce 1999. Jezdcem byl nakonec vybrát zkušený Němec Armin Schwarz, který se pak za důvěru odvděčil ziskem třetího místa v Rallye Safari. Škoda Fabia WRC, která začala závodit v roce 2003 a skončila v roce 2009. Její éra příliš úspěšná nebyla.
O to více vítězství ale nasbíraly nové speciály Fabia - nejprve S2000 a později R5. Ta se letos přejmenovala na Rally2. V dohledné době dostane tento vůz nástupce, jak uvedl v rozhovoru pro list Škodovácký odborář nový šéf značky Thomas Schäfer. Doslova řekl následující: "Motorsport je nedílnou součástí DNA naší značky a hraje velkou roli při její emocionalizaci. Škoda Fabia Rally2 je naprostý bestseller ve své kategorii a s více než 360 vozy prodanými zákazníkům jsme na sebe vzali závazek nejen vůči našim fanouškům, ale i vůči našim zákazníkům. I Motorsport se mění, a jakožto podnik, který se jasně hlásí k pařížským klimatickým cílům, se samozřejmě zabýváme tématem elektrifikace. V rámci pravidel FIA ale zatím kategorie elektrických soutěžních vozů neexistuje. Proto se tu nacházíme ještě ve fázi průzkumu," uzavřel.
Další články

Ženská porota volila Světové auto roku: Uspěla také Octavia z Česka!
Mezi porotkyněmi jsou zastoupeny automobilové novinářky ze všech končin světa. Jednu zástupkyni má také Česká…

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid má oficiálně potvrzený dojezd v…
Společnost Hyundai Motor zahájila výrobu nového modelu SANTA FE Plug-in Hybrid ve svém závodě v jihokorejském…

Nabíjení ze sloupů veřejného osvětlení
V Praze se budou elektromobily nabíjet přímo ze sítě veřejného osvětlení. Během následujících dvou let v ní…

Soška Rolls-Royce má 110 let
Rolls-Royce Motor Cars oslavil 110. výročí sošky Spirit of Ecstasy – svého oficiálního znaku.

Digitální asistent pomáhá doručovatelům vyhledávat a třídit balíky

Novodobý Superb letos oslaví dvacetiny. Mohl se ale jmenovat třeba…
Premiéra novodobé vlajkové lodi automobilky Škoda se odehrála během stejného dne, v jakém došlo k útoku na …

Čistě elektricky kolem Česka: Jak si vedl během 24 hodin Hyundai Kona…
S elektromobilem Hyundai Kona Electric, který se vyrábí v České republice a s pouze jedním spolujezdcem jsem…

Důkaz opravdové lásky? Růžové Bugatti Chiron Sport
Ještě nikdy nepoužitými odstíny barev je nalakován velmi speciální exemplář vozu Bugatti Chiron Sport

Do Škody se vrací Martin Jahn. V představenstvu střídá dalšího Čecha
Po desetiletém působení naopak končí ve vrcholném řídícím orgánu mladoboleslavské automobilky Bohdan Wojnar.
