Pokud byste chtěli model s klasickou ruční parkovací brzdou od značek Jaguar, Land Rover, Mercedes-Benz či Porsche, tak v současnosti již vůbec nepochodíte.

Také u ostatních výrobců osobních aut se počet modelů s touto výbavou každým rokem zmenšuje. Podle špionážních fotografií o klasickou páku mezi předními sedačkami přijde také čtvrtá generace octavie, jejíž premiéra je ohlášena již na listopad.

Zřejmě posledními novými Škodovkami, které tak zůstaly u ověřeného mechanického řešení, tak jsou Scala a Kamiq. V globálním měříku, se podle průzkumu britského portálu Autoexpress.co.uk. v sedmi z deseti na trh nově uváděných modelů vyskytuje pouze tlačítko elektrické parkovací brzdy. Ještě v roce 2018 byl poměr vozů s klasickou parkovací brzdou a těch s elektrickou 38:62, nyní tedy už 30:70. Tento trend bude nepochybně dále pokračovat.

Poprvé se tato výbava objevila v sériově vyráběném osobním automobilu v roce 2001. Byla jím vlajková loď značky BMW, tedy řada 7.

V naší fotogalerii ukazujeme ještě řadu prvků, které se v autech jako zajímavé součásti výbavy objevily v posledních letech.

Důvodů pro stále masovější implementaci tohoto prvku do výbavy je několik. Jedním z nejdůležitějších je kupodivu design interiéru. Tvůrcům vnitřního uspořádání vozu se totiž nelíbí do prostoru trčící páka. Navíc při jejím odstranění lze získat prostor pro umístění dalších ovládacích prvků, případně odkládacích prostor.

Používá se snadno

Elektrickou parkovací brzdu mají ale rádi také běžní uživatelé aut. To pro její snadné ovládání. Není třeba vyvíjet poměrně značnou sílu, pokud chceme brzdu vytáhnout nebo naopak uvolnit. Nelze také na zabrzdění zapomenout. Aktivuje se automaticky po vypnutí motoru nebo otevření dveří.

Neoddiskutovatelnou předností je možnost využít toto tlačítko také jako nouzovou brzdu, i když v praxi to skutečně využije jen málokdo. Pokud totiž například řidič za volantem při jízdě zkolabuje, může spolujezdec brzdu aktivovat a tím auto zpomalit až do úplného zastavení. Brzda, jak jsem si mohl osobně vyzkoušet na zkušebním polygonu, má skutečně poměrně razantní účinek.

Nevýhod je méně, i když také existují: Jedná se o poměrně složité zařízení, které při poruše již bez patřičného softwaru prakticky nelze opravit. Servis si pak také bude účtovat vyšší částku, než kdybyste do něho přijeli s porouchanou klasickou pákovou parkovací brzdou. Problémem může také být, že vozidlo zůstane zabrzděno, pokud se například vybije dvanáctivoltový akumulátor. S většinou typů pak proto nelze pohnout.

Zejména těm, kteří mají v oblibě sportovní jízdu, pak vadí, že bez klasické páky nejsou možné efektní průjezdy zatáčkami se zablokovanými koly zadní nápravy nebo se nelze otočit na malém prostoru bez couvání.