V současné době je standardní výbavou nových osobních automobilů vyráběných pro evropské zákazníky šestice airbagů. Kromě dvou čelních je při nehodě chrání také dva boční a dva hlavové. K tomu se může přibýt ještě sedmý - kolenní v prostoru řidiče. Obvykle za příplatek se montují dva boční airbagy pro zadní cestující.

Nyní nová metodika testů organizace EuroNCAP, která nezávisle testuje bezpečnost nových typů automobilů, donutila výrobce k montáži centrálního airbagu. Ten při bočním nárazu od sebe oddělí těla řidiče a předního spolujezdce, aby se o sebe nezranili. Ve výbavě je mají například nová Honda Jazz či Toyota Yaris.

Kromě toho se podařilo vyvinout airbag rozvinující se přes dnes tolik populární střešní okno. Aktivuje se v okamžiku, kdy senzory zaznamenají, že se vůz začíná otáčet kolem své podélné osy a tedy nejspíše dojde k jeho převrácení. Nezáleží přitom na tom, zda je střešní okno v daném okamžiku zavřené či otevřené. Účelem tohoto airbagu je zabránění vypadnutí cestujících z vozidla tímto otvorem.

Ovšem nejnovější vynález představuje nyní Mercedes-Benz. Pro novou generaci své vlajkové lodi - třídy S - totiž připravil airbag zabudovaný do zadní části opěradel předních sedaček. Je do další z důležitých bezpečnostních prvků, které se právě v tomto typu automobilu objevily jako první. Namátkou lze zmínit třeba elektronické systémy ABS nebo ESP.

Fakticky se tedy jedná o čelní airbag pro zadní cestující. V této třídě vozidel má samozřejmě své hluboké opodstatnění. Právě na zadních sedadlech zde obvykle cestují ti nejdůležitější pasažeři. Počínaje vrcholnými manažery bank či průmyslových podniků, přes sportovní hvězdy převážené z letiště do hotelu a na stadióny až po ministry a hlavy států.

Ochrání i děti

Airbag je navíc ušit do tvaru písmene U, aby co nejlépe zachytil tělo tohoto pasažera. Předpokládá se totiž, že ne vždy budou v okamžiku nárazu sedět v naprosto vzpřímené a srované pozici. Mercedes v tiskové zprávě uvádí, že konstrukci tohoto bezpečnostního prvku se muselo přistupovat naprosto odlišně než v případě předních airbagů. Vzadu totiž samozřejmě, kromě zmíněných VIP dospělých můžou cestovat třeba také děti v autosedačkách. I ty pak musí takový vak umět ochránit.

Tento airbag bude navíc kombinován s nafukovacími bezpečnostními pásy.

Další bezpečnostní vychytávkou, kterou vůz získá, je systém pro přizvednutí podvozku v případě neodvratné havárie. Zařídí to E-Active Body Control. Jen v případě přídě v běžné poloze (a ne tedy zanořené v případě intenzivního brzdění) totiž bezpečnostní struktura vozu zafunguje optimálně.

Další prvky výbavy představí tvůrci nové generace třídy S při premiéře vozu 2. září.