1. SUV NENÍ DO TERÉNU

Řada lidí nedokáže rozlišovat mezi kategorií SUV a „offroad“. Proto se také většinou mylně domnívají, že SUV jsou určena do terénu. A prodejci v autosalonech jednotlivých značek se jim to samozřejmě vůbec nesnaží rozmlouvat. Je to ale nicméně tak, že zvýšený podvozek je vhodný spíše pro vjezd na nezpevněné a polní cesty. Navíc, velká část SUV postrádá pohon všech kol, který dokonce u řady typů není ani za příplatek. Skutečný offroad by pak měl mít i další žádoucí pomocníky, jako jsou třeba uzávěrky diferenciálu, redukční převodovka a důkladná ochrana podvozku. 

2. BEZPEČÍ S OTAZNÍKY

Řidiči zpoza volantu pyšně pozorují díky zvýšenému podvozku okolní svět a cítí se přitom náramně bezpečně. Jenže právě bezpečnost je jedním z mýtů, které o SUV obecně kolují. Vychází z pověsti offroadů, které mají tuhý rámový podvozek, díky kterému vůz při nehodě působí trochu jako tank. Jenže ten je pro SUV spíše výjimkou – disponovala jím jen první generace Kia Sorento, dále třeba malé Suzuki Jimny a velká část pick-upů. Plusem offroadu může samozřejmě být větší hmotnost. Ta se projeví pozitivně při střetu s menším vozem, při nevhodné konstelaci ale může naopak způsobit posádce při střetu s pevnou překážkou nemalé problémy.

3. RIZIKO PŘEVRÁCENÍ

Z krizové situace se často řidiči snaží nejprve vybruslit úhybným manévrem – a ten jde lépe vozům, které mají nižší těžiště a jinak nastavený podvozek než SUV. Ruku v ruce s vyšším těžištěm jde samozřejmě i menší stabilita. Nedostatek hardware ale v tomto případě řeší software – například systém elektronické stabilizace ESC. Přesto je riziko převrácení u SUV vyšší, než u jiných vozů a potvrzují to i statistiky. Podle těch od americké organizace zabývající se bezpečností silničního provozu (US National Highway Traffic Safety Administration) se při úhybném manévru, který má zabránit nehodě, převrátí pouze 10 procent běžných osobních vozů. U SUV je to pak 14 – 23 procent. Přitom situaci, kdy auto rotuje podél své podélné osy, pokládají odborníci na bezpečnost silničního provozu za vysoce rizikovou pro pasažéry uvnitř.

Menší riziko převrácení je u SUV s pohonem všech kol. 

4. VYŠSÍ CENA, SPOTŘEBA A MENŠÍ KUFR

SUV jsou módním zbožím, a tak většinou automobilky u nich neváhají nasadit vyšší ceny. Uveďme konkrétní příklad: Základní cenovky Škody Octavie liftback jsou nyní v ČR 417 000 Kč a Karoqu 529 900 Kč. Přitom jsou oba vozy postavené na v zásadě stejném technickém základu. Karoq má pohotovostní hmotnost 1270 kg, octavia 1225 kg. Objem kufru u octavie je 590 litrů, u Karoqu 521 litrů. Kombinovaná spotřeba je u octavie 4,8 litrů a u karoqu 5,3 litrů/100 km (porovnáváme motorizace 1,0 TSI). SUV jsou obecně žíznivější kvůli vyšší hmotnosti, odporu vzduchu i větším pneumatikám, které mají větší valivý odpor.

5. PROBLÉMY S PARKOVÁNÍM

Rozšiřují se i klasická osobní auta. V případě SUV už ale jejich šířka dosahuje takřka extrémních hodnot. Například takovému BMW X6 do dvou metrů (bez započtení zrcátek) chybí jen pár milimetrů. Pokud jste se někdy pokoušeli například na parkovišti u obchodních vedle takového vozu snažili zaparkovat, dost možná jste pak měli problémy vystoupit a nastoupit. Bezohlednější vlastníci takových aut dokonce občas neváhají zaparkovat přes dvě místa.

Větší půdorys SUV také zkomplikuje situaci ve zúžených pruzích na dálnici – projet v nich vedle kamionu nejspíš nepůjde.