Je neuvěřitelné, jakou rychlostí se dají projet rozbité prašné cesty v areálu bývalého tankodromu. Tato myšlenka mi nešla z hlavy, když jsem odjížděl z předváděcí akce Martina Prokopa, rallyového jezdce, který se nyní zaměřuje hlavně na dálkové offroadové závody.

Redaktor portálu Automix měl na pár kilometrů možnost usednout na sedadlo spolujezdce a sledovat počínání pilota, který má přebohaté zkušenosti i s autem kategorie WRC. 

V celkovém pořadí tohoto seriálu Mistrovství světa je zatím Martin Prokop, který zde startuje se stejným autem jako na Dakaru, tedy se speciálem Ford F 150, na druhém místě. Je tedy jasné, že i toto odvětví zvládá na výbornou. Kromě obdivu k jeho reakcím za volantem jsem ale získal velký respekt i k jeho autu. 

Po technické stránkce je to ryzí speciál. Rám je svařený z ocelových trubek a na něm je jediný díl společný s velkým pickupem F 150. "Je to čelní sklo," prozradil spolujezdec Jan Tománek. Dalším sériovým dílem je pak motor. Dárcem tohoto "orgánu" je pro změnu Ford Mustang. "Jenže zatímco v autě, který si koupí běžný zákazník, má výkon hodně přes čtyři stovky koní, my ho máme vinou předepsaného restriktoru omezen na maximálně 350 - 400 koní. Záleží především na tom, jaké palivo máme v tom kterém závodě k dispozici," dodává Tománek. 

Přestože se čtyři stovky koní nezdají jako úplně malá hodnota, leckdy by posádka ocenila vyšší výkon. "Je třeba si uvědomit, že na dlouhých závodech máme za svými zády v nádrži až pět stovek litrů paliva, vezeme dvě až tři náhradní kola, z nichž každé váží pětatřicet kilo a řadu náhradních dílů," vysvětluje Tománek. Samotný speciál bez náplní má již přitom hmotnost 1850 kilogramů. "Navíc často vyjíždíme do nadmořských výšek třeba i přes 4000 metrů, kde jde výkon dolů," dodává.

Přestože pro minulý Dakar postavený speciál funguje stále velmi dobře, ve své dílně má již Martin Prokop připravený rám pro inovovanou verzi nového auta. "Trošku si hrajeme s rozložením hmotnosti, a rovněž jsme dospěli k rozhodnutí upravit tvar přídě. Mělo by nám to pomoci při výhledu při přejíždění dun," vysvětluje důvody Martin Prokop.

Tento nový speciál by chtěli vyzkoušet již v říjnu v Maroku, kde se jede poslední podnik seriálu dálkových rallye. "Ten je pro tyto účely důležitý, protože se jede hodně v dunách. I když jsem se v tomto terénu již hodně zlepšil, stále mám co se učit," uvedl Martin Prokop. Podle něho je, s výjimkou míst, kde si je jezdec stoprocentně jist a může jet přímo, nejlepší přejíždět vrcholy pískových hor pod úhlem 45 stupňů.