Není třeba zahálet, a tak hned začneme v období dávno před začátkem druhé světové války, přesněji na začátku 20. století, kdy už svůj byznys s motocykly a hlavně tedy auty rozjížděli pánové Laurin a Klement, z jejichž firmy se nakonec stala dnešní Škoda Auto.

Pokud byste se chtěli podívat i na vývoj volantu u škodovek, určitě se později koukněte na odkaz níže.

Laurin & Klement Voiturette A (exponát z roku 1905)

Laurin & Klement Voiturette A (exponát z roku 1905).

Historicky první automobil z dílny Václava Laurina a Václava Klementa z Mladé Boleslavi, Voiturette A, který se vyráběl od roku 1905 do roku 1910, měl dřevěná loukoťová kola s ocelovými ráfky. K ose nápravy se upevňovala jednou centrální maticí. Používala se zhruba do začátku 30. let. Za příplatek se na vozy dodávala i drátová kola, dovážena z Anglie od firmy Rudge – Whitworth.

Laurin & Klement S (exponát z roku 1911)

Laurin & Klement S (exponát z roku 1911).

Nekvalitní cesty znamenaly časté defekty. Automobily proto vozily i první rezervy. Tehdy ale ještě nešlo o kompletní kola, vozily se zvlášť pouze pláště a duše, jako třeba na tomto modelu pánů Laurina & Klementa.

Laurin & Klement Škoda 110 (exponát z roku 1929)

Laurin & Klement Škoda 110 (exponát z roku 1929).

Pro zvýšení komfortu a zjednodušení výměny kol se začal v době 1. republiky používat systém výměnného ráfku upevněného šesti šrouby po obvodu kola, jako je to třeba u modelu Laurin & Klement Škoda 110 z roku 1929. Střed zůstal a měnil se pouze ráfek s pneumatikou.