Porsche 911 odstartovalo segment prémiových sportovních vozů a za 54 let, několik generací a nespočet verzí se stalo legendou.

Přitom vypadá i dnes na první pohled stále velmi podobně, jako vypadalo v roce 1963 a drží se i netradiční koncepce s plochým motorem vzadu.

A mimochodem, celých 70 procent vyrobených vozů, tedy zhruba 700 tisíc exemplářů, dodnes funguje a jezdí, což je naprosto obdivuhodný výkon.

Podobných zajímavostí ale v historii modelu 911 najdeme spoustu. Vybrali jsme jich deset:

1. Předchůdce 911 vznikl přímo u Porscheho doma

V roce 1934 se Hitler rozhodl, že chce mobilizovat německý lid. Zadání na vývoj nového lidového vozu padlo na stůl jistému muži jménem Ferdinand Porsche a tak se zrodil KdF-Wagen, později známý jako Brouk (v Němčině Käffer). Zajímavé je, že první tři prototypy Porsche sestavil v letech 1935 a 1936 přímo u sebe doma, ve své vile v Stuttgartu.

Na základech KdF-Wagen následně vznikly i vozy, které už můžeme označit za stroje značky Porsche: Type 64 a samozřejmě model 356. A pak už přijela 911.

Mimochodem, automobilku Porsche založil v roce 1948 až syn Ferdinanda staršího, Ferdinand "Ferry" Porsche, který v rakouském Gmündu zahájil malosériovou výrobu právě sportovních vozů s typovým označením 356.

2. Původní název měl být 901

Během vývoje byla pozdější 911 označována kódem 901. Právě 901 měl být i obchodní název finálního vozu, který se poprvé ukázal na autosalonu ve Frankfurtu na podzim roku 1963.

Čtěte také: Porsche vyrobilo už milion exemplářů 911. Víte, kolik jich pořád jezdí?

Jenže v tu chvíli se do hry vložil Peugeot, který měl ve Francii exkluzivní právo na používání tříciferných názvů aut s nulou uprostřed. Z toho důvodu se 901 na poslední chvíli přejmenovala na 911. Pod označením 901 přesto vzniklo 82 aut.

Za tvary 901 i 911 stál Ferdinand "Butzi" Porsche, syn Ferryho.

Sporťák od počátku poháněl vzduchem chlazený šestiválcový motor s protiběžnými písty o výkonu 130 koní, díky němuž 911 dokázala jet až 210 km/h.

3. První prototyp byl zelený, stejně jako miliontá 911

Práce na modelu 901 začaly už na konci 50. let. Jako předobraz nového sporťáku vznikl prototyp T7, známý jako 695. Už na první pohled je zřejmé, že jde o předchůdce 911 (nebo spíš 901), zvlášť příď je prakticky stejná.

Zato záď se u produkčního modelu výrazně změnila. Zajímavé ale je, že tento prototyp dostal zelenou barvu. Podobnou, s označením "irská zeleň", proto obdržel také nedávno vyrobený miliontý exemplář 911.

4. 911 vzniká celou dobu na jednom místě

Už od začátku výroby, která byla spuštěna v září 1964, vyrábí se 911 jen a pouze v původní továrně Porsche ve Stuttgartu-Zuffenhausenu. Kromě 911, montuje se zde ještě modelová řada 718, zahrnující Boxster a Cayman.

O Porsche se občas jízlivě tvrdí, že má nejlínější designové studio na světě. Faktem je, že za celou dobu výroby se vzhled 911 aktualizoval pouze šestkrát, přičemž generací bylo celkově sedm.

Za tu nejpokrokovější lze považovat generaci 996 (1997), která přišla vůbec poprvé s vodním chlazením a také s jiným tvarem světel. Další velkou změnou je plošný nástup turbomotorů, spojený s faceliftem aktuální generace 991.

Zmínit musíme také generaci 930, která do 911 v roce 1975 přinesla Turbo.

5. 911 se proslavila záludnými jízdními vlastnostmi

Drtivá většina aut má motor buď vpředu, nebo v případě supersportů uprostřed před zadní nápravou. Porsche 911 je ovšem jediným sportovním vozem, který využívá koncepci s motorem zcela vzadu.

Toto uspořádání se však vyznačuje velkým zatížením zádi, vedoucím k záludným jízdním vlastnostem. Zejména první přeplňované verze trpěly na prudkou přetáčivost. Díky ní vznikl o Porsche vtip, že 911 má zpětná zrcátka proto, aby řidič v zatáčce viděl, kde s autem skončí.

Současné modely už tolik nekoušou.

Čtěte také: Porsche už nezajímají rekordy. Honba za nimi prý ničí auta

6. 911 vyhrála i Rallye Paříž-Dakar

Psal se rok 1984, když Porsche vypravilo na legendární dakarskou rallye velmi netradiční závodní vůz. Jednalo se o model 953, což byla speciálně upravená 911 na zvýšeném podvozku, která disponovala pohonem všech kol. Celkem tři vozy se závodu zúčastnily a jeden z nich skončil na prvním místě celkově.

Porsche má celkově velice bohatou závodní minulost, automobilka se chlubí více než 30 tisíci triumfy. Z toho více než polovina připadá na 911.

7. Nechybělo mnoho a 911 by v osmdesátých letech skončila

Když Porsche na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let vyvíjelo model 928, nemělo se jednat o další produktovou řadu, ale o náhradu 911.

Její výroba měla být ukončena v roce 1981, ovšem prodeje byly stále natolik úspěšné, že nakonec padlo rozhodnutí pro zachování. Byla tak zachráněna ikona celé značky.

8. 911 není aktuálně nejprodávanějším modelem značky

Ačkoliv si většina lidí při vyslovení názvu „Porsche" vybaví právě 911, faktem je, že sportovní kupé je až třetím nejprodávanějším modelem. Je to již delší dobu, co se do čela postavila SUV Macan a Cayenne. Právě to jsou vozy, které aktuálně vydělávají nejvíce peněz.

Loni Porsche prodalo 32 365 "devětsetjedenáctek", zato 95 642 Macanů a 70 867 Cayennů.

Čtěte také: Unikátní Porsche 911 Carrera RSR míří do aukce. Má najeto pouhých 10 kilometrů

9. Každý den vznikne 110 nových 911

Na poměry prémiových sportovních aut je 911 produkována ve slušně rychlém tempu. Výrobní linku opustí aktuálně kolem 110 nových vozů denně. Drobnou zajímavostí je potom i fakt, že se na konstrukci každé 911 nachází přibližně 5000 svárů.

10. K mání je momentálně 20 různých variant

Aby mohla 911 uspokojit opravdu každou poptávku, nabízí Porsche aktuálně 20 různých variant, lišících se podle výkonu, pohonu a také karosářské varianty.

Základním modelem je klasická 911 Carrera o výkonu 370 koní (272 kW) a naopak nejsilnější verzí je 911 Turbo S, nabízející 580 koní (427 kW). Kromě toho bývají často k mání i různé speciální a limitované edice.