Poslední vzepětí automobilové krásy za totality: Škoda 110R vznikla před 50 lety
Kabriolet Felicia a pak kupé 110R. Nic hezčího v době socialismu automobilka Škoda nevyráběla. Druhý jmenovaný model letos slaví50 let od zahájení produkce.
Škoda 1100 Coupé. Tak mělo původně znít označení vozu, který se později prodával jako Škoda 110 R a kterému se dnes důvěrně říká "erko".
Stejně, jak tomu bylo v době socialismu i v jiných případech, vznikl tento vůz takzvaně díky iniciativě zdola. Vlastně to ale byla taková obrana proti tomu, aby se ze závodu v Kvasinách, kde měla zanedlouho skončit montáž první generace Octavie Combi, nestala pouze továrna na náhradní díly.
Zdejší zaměstnanci tudíž na základě poznatků o připravovaném modelu Škoda 100 vytvořili maketu kupé v měřítku 1:10. Zachovali příď a rovněž zadní čelo. Jelikož se takový vůz vedoucím představitelům tehdejších Automobilových závodů v Mladé Boleslavi líbil, dostaly Kvasiny za úkol zkonstruovat skutečný automobil.
Na to jak vypadala první i následující verze, se můžete podívat do naší komentované fotogalerie.
To, že se skutečně bude vyrábět, odsouhlasilo vedení podniku 21. listopadu 1967 a již v březnu následujícího roku spatřil světlo světa první prototyp. K zahájení výroby ale vedla ještě dlouhá cesta. Bylo totiž nutno přestavět značnou část továrního areálu v Kvasinách tak, aby vůbec mohla být produkce s cílovou roční kapacitou deset tisíc aut zahájena. Stavební práce i montáž technologií se ovšem vlekly, a tak se start výroby původně stanovený na 1. ledna 1970 neustále posouval. Nakonec se první desítky kusů podařilo smontovat až během léta, po příchodu zaměstnanců z celozávodní dovolené.
Veřejnost mohla auto poprvé spatřit 5. září na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Cena vozu nebyla vůbec lidová. Podle ceníku Mototechny z roku 1973 činila 78 000 Kč, což cenovku běžného sedanu Škoda 100 překonávalo o více než dvacet tisíc korun. Výhodou ovšem bylo, že automobil byl k dostání bez nutnosti zápisu do pořadníku.
Škoda 110R je klasickým kupé s bezrámovými okénky ve dveřích. Uvnitř se sice nacházela čtyři místa, ta zadní byla ovšem vyloženě nouzová. Karosérie byla celokovová samonosná s délkou 4155 milimetrů, šířkou 1620 a výškou 1340 milimetrů. Rozvor dosahoval úrovně 2400 milimetrů.
Dýchavičný motor
Stejně jako další Škody s motorem vzadu a pohonem zadních kol mělo také "erko" dva zavazadlové prostory. Ten hlavní pod přední kapotou pojal 250 litrů, za sedačkami pak byl k dispozici ještě příruční odkládací prostor s objemem 120 litrů.
Pod zadní kapotu se montoval klasický škodovácký zážehový čtyřválec se zdvihovým objemem 1107 cm3 a s výkonem 54 koňských sil. Převodovka byla samozřejmě manuální se čtyřmi stupni. Vůz byl schopen dosáhnout maximální rychlosti 140 kilometrů v hodině, zrychlení z klidu na sto kilometrů v hodině trvalo 19 sekund.
Benzin z nádrže o objemu 32 litrů ubýval tempem 9 litrů na sto kilometrů. Akční rádius byl tedy poměrně skromný - zhruba 350 kilometrů.
Jízdní vlastnosti bohužel opravdu nebyly konkurenceschopné s vozy kategorie GT západoevropské provenience, s nimiž se Škoda 110 R chtěla porovnávat. Maticové řízení mělo velkou vůli, brzdy byly slabé, řazení nepřesné a úzká kola nedovovovala v zatáčkách žádnou sportovní jízdu. Navíc i kvůli nevyrovnané kvalitě dodávaných dílů byl vůz i poměrně poruchový.
Na export se dělaly také "navoněné" exempláře. Například se střechou s koženkovým potahem nebo koly z lehké slitiny. V některých letech se vyváželo až 90 procent z celkové roční produkce.
Celkem v letech 1970 až 1980 vzniklo lehce přes 57 tisíc kusů. Dnes jsou Škody 110R zejména v Česku cenným sběratelským artiklem. Vůz v dobrém stavu se často prodává i za cenu přes půl miliónu korun.
Z historického hlediska je Škoda 110R zajímavá také tím, že na jejím základě vznikly nádherné historické vozy Škoda 200 a 130 RS.
Další články

Ženská porota volila Světové auto roku: Uspěla také Octavia z Česka!
Mezi porotkyněmi jsou zastoupeny automobilové novinářky ze všech končin světa. Jednu zástupkyni má také Česká…

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid má oficiálně potvrzený dojezd v…
Společnost Hyundai Motor zahájila výrobu nového modelu SANTA FE Plug-in Hybrid ve svém závodě v jihokorejském…

Nabíjení ze sloupů veřejného osvětlení
V Praze se budou elektromobily nabíjet přímo ze sítě veřejného osvětlení. Během následujících dvou let v ní…

Soška Rolls-Royce má 110 let
Rolls-Royce Motor Cars oslavil 110. výročí sošky Spirit of Ecstasy – svého oficiálního znaku.

Digitální asistent pomáhá doručovatelům vyhledávat a třídit balíky

Novodobý Superb letos oslaví dvacetiny. Mohl se ale jmenovat třeba…
Premiéra novodobé vlajkové lodi automobilky Škoda se odehrála během stejného dne, v jakém došlo k útoku na …

Čistě elektricky kolem Česka: Jak si vedl během 24 hodin Hyundai Kona…
S elektromobilem Hyundai Kona Electric, který se vyrábí v České republice a s pouze jedním spolujezdcem jsem…

Důkaz opravdové lásky? Růžové Bugatti Chiron Sport
Ještě nikdy nepoužitými odstíny barev je nalakován velmi speciální exemplář vozu Bugatti Chiron Sport

Do Škody se vrací Martin Jahn. V představenstvu střídá dalšího Čecha
Po desetiletém působení naopak končí ve vrcholném řídícím orgánu mladoboleslavské automobilky Bohdan Wojnar.
