Přesně 20. května letošního roku si připomínáme jedno neblahé výročí spojené s automobilismem. Právě před 120 lety byl v New Yorku zatčen 26letý řidič Jacob German. Údajně se jednalo o zaměstnance společnosti Electric Vehicle Company (jel tedy v elektromobilu!!!) a podle dobových pramenů uháněl v ulicích města rychlostí 19 kilometrů v hodině. Tu policejní důstojník John Schuessler, který si vozu pohybující se nepřípustnou rychlostí všiml, označil doslova za krkolomnou.

Tehdy totiž příslušné městské vyhlášky povolovaly všem dopravním prostředků maximální rychlost 13 kilometrů v hodině a v zatáčkách dokonce jen šest.

Policista tehdy nasedl na bicykl, neboť byl členem cyklistické hlídky, vůz dohonil a řidiče zadržel. Případu se následně ve svém článku věnoval i Deník New York Times. Tím založil i jakousi další tradici. Sdělovací prostředky totiž o hříšnících, kteří významněji překročí povolenou rychlost, obšírně informují dodnes.

Například letos v lednu se objevila v médiích tato zpráva: "V neděli 27. ledna zachytila policejní hlídka z dálničního oddělení Velký Beranov se služebním vozem Škoda Superb v civilním provedení po poledni na 147. kilometru ve směru na Prahu osobní auto Mercedes Benz C200 s českou registrační značkou, které jelo vysokou rychlostí, a proto ho změřili jeho rychlost. Vozu, za jehož volantem seděla žena, naměřili rychlost 202 kilometrů v hodině v úseku, kde je povolena nejvyšší rychlost 130 kilometrů," informovala tehdy tisková mluvčí krajského ředitelství policie v Jihlavě Dana Čírtková.

Touto zmíněnou rychlostí je přitom naprosto legální cestovat po velké části německých dálnic. Dokonce i na úseku, který těsně předchází hraničnímu přechodu Rozvadov na německé straně a následně se mění v českou dálnici D5. Kvalita komunikace, šířka a další parametry jsou přitom v Česku možná i o trošku lepší. Po přejetí hranice ovšem musí řidič okamžitě brzdit na maximální stotřicítku.

V obcích bývala i "šedesátka"

V současné době se rychlostní limity, přes nesporně se lepšící parametry komunikací na většině míst opět snižují. Pomalu se tak blížíme nazpět době, kdy platily rychlostní limity poplatné nevalné technické úrovni tehdejších vozů. Od roku 1905 až do roku 1935 se v obcích nesmělo oficiálně jezdit rychleji než 15 kilometrů v hodině a mimo ně 45 kilometrů v hodině.

Potom nastalo období uvolňování: V roce 1935 se rychlost v obcích zvýšila na maximálních 35 kilometrů v hodině, mimo ně pak už neplatil limit žádný.

Ještě benevolentnější k řidičům pak byl poněkud překvapivě komunistický režim. V obcích platila "padesátka", ovšem pouze v době od pěti ráno do 11 hodiny večerní. Ve zbývajících šesti hodinách mohl jezdit řidič zde, stejně jako kdekoli jinde podle vlastní úvahy, tedy vlastně neomezeně. Musel pouze přizpůsobit rychlost jízdy okolnostem, zejména hustotě provozu, viditelnosti, stavu vozidla jakož i stavu a povaze silnice.

V roce 1976 se dokonce limit pro jízdu v obcích navýšil na 60 kilometrů v hodině, v noci se stále dalo jezdit "podle úvahy řidiče.

Začátek opačného trendu - tedy snižování limitů - nastal v roce 1979. To se zavedla rychlost 90 kilometrů v hodině a 110 na dálnici.

Od roku 1997 pak platí současná pravidla. Na dálnici sice smíme jezdit až 130, ale v obcích už jen 50. To samozřejmě po celých 24 hodin.

Proto si musíme dávat pozor třeba na policejní superby… Jak je lze rozeznat od těch běžných, se dozvíte při prohlížení naší fotogalerie.