Hans Ledwinka se narodil 14. února 1878 a právě on z velké části dotáhl kopřivnickou Tatru na výsluní. Hlavně tedy jako brilantní inženýr, který se nebál inovovat a riskovat.

Ledwinkův Zivot začal poměrně skromně v jeho rodném městečku Klosterneuburg kousek od Vídně. Zde se u svého strýce vyučil zámečníkem a pomalu tak formoval svou zručnost a technické vlohy. Není divu, že další úrovní na cestě ke vzdělání byla průmyslová škola ve Vídni. Po vystudování už na ale Ledwinku čekala práce ve firmě, která se později stala jeho životem.

Nadání mladého absolventa se totiž rozhodli otestovat ve společnosti Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft. Není třeba se lekat německého názvu, my totiž víme, že z této firmy se posléze zformovala dnešní Tatra Kopřivnice. V roce 1923 ostatně došlo ke změně názvu na Ringhoffer-Tatra.

V tatrovce Ledwinka sice začínal pouze jako pomocný konstruktér, ale už tehdy se svým zápalem dostával k zajímavým projektům a pomalu stoupal na korporátním žebříčku. A to i přesto, že hned dvakrát využil šance rozšířit si obzory a Tatru na chvíli vyměnil za působení v rakouských firmách Max Friedmann (v letech 1902 až 1905) a Steyr (v letech 1916 až 1921).

Nehledě na to, již v pouhých 27 letech byl Ledwinka povýšen na vedoucího designéra Tatry a kopřivnickou automobilku vedl ke slávě až do konce druhé světové války. Nakonec se Rakušan posunul na místo technického ředitele a později šéfa celé kopřivnické továrny.

V tu dobu už měl tedy prsty doslova ve všech projektech Tatry, načež bylo jeho ikonickým rukopisem u osobních vozů právě rozsáhlé využití aerodynamiky a tedy proudnicových karoserií. Zasloužil se ovšem o mnoho dalších nových a dodnes používaných technických řešení. O nich se můžete dočíst dále.

Obviněn z kolaborace

Bohužel, ačkoliv si už tehdy držel Ledwinka status úžasného inženýra a člověka, který udělal pro československou Tatru první a poslední, po válce skončil ve vězení. Byl totiž obviněn z údajné spolupráce s nacisty a označen za kolaboranta. Jakožto ředitel firmy přitom s nacisty během okupace jednoduše komunikovat musel, přinejmenším z důvodu udržení značky při životě.

Ve vězení strávil Ledwinka šest let, přičemž mu bylo v rámci trestu „doporučeno“, aby po propuštění raději opustil republiku a vrátil se Rakouska. Návrat do Tatry mu prý byl také nabídnut, což je však dodnes opředeno spekulacemi, jestli Ledwinka tuto možnost neodmítl díky nesouhlasu se zdejším politickým režimem nebo zda podobnou nabídku od komunistické vlády doopravdy vůbec dostal.

Rakouský inženýr každopádně odcestoval do své domoviny a poté do Německé spolkové republiky, přesněji do Mnichova, kde působil jako odborný technický poradce. Očistění svého jména se však nedožil a 2. března 1967 ve věku 89 let zemřel. Rehabilitován byl až posmrtně v roce 1992, kdy byl jeho soudní proces oficiálně označen za zmanipulovaný.

A co ještě o Hansi Ledwinkovi musíte vědět? Pokračujte na další stranu…