Kde se vzala

Příběh stezky Rubicon Trail začíná v devatenáctém století. Cesta pojmenovaná po řece, kterou křížila, spojovala rezorty Rubicon Springs a Wentworth Springs kvůli zásobování místních dvou hotelů. Po krachu obou hotelů byla ovšem opuštěna, zůstala neudržovaná a postupem času pro většinu vozů nesjízdná.

Pozůstatky zásobovací trasy přišly ke slovu znovu po druhé světové válce, a sice v roce 1953. Právě tehdy se totiž staly cílem nadšenců "do off-roadu". A také se zde odehrála první akce Jeepers Jamboree, která se od té doby koná pravidelně. Program je jasný: během několika dní se skupina milovníků terénní jízdy přesouvá z Georgetownu do Rubicon Springs právě po stezce Rubicon Trail. O mnoho let později, když začala na stezce testovat svoje auta automobilka Jeep, vznikla ještě akce s podobným názvem Jeep Jamboree, ovšem určená výhradně pro majitele Jeepu Wrangler.

Range Rover Sport SVR.
Range Rover Sport má po faceliftu. Vrcholná verze dostala 575 koní

Drsná trasa s charakterem

Stezka Rubicon Trail se dlouhodobě řadí mezi nejnáročnější off-road trasy světa. Přestože má ve své nejdelší variantě jen 35 kilometrů, najdou se na ní nástrahy všech druhů. Nejvyšší bod leží ve dvou kilometrech nadmořské výšky a už na podzim se zde může objevit sníh.

Celkově je měnící se počasí velmi častým problémem. Přechod ze slunného dne k silnému dešti se sněhem se může odehrát za pozoruhodně krátkou dobu, takže se vyplatí být připraven na všechno. Celé stezka je navíc pokryta směsicí povrchů. Najde se tu vše od jemného písku, přes bahno a menší ostré kameny až po obrovské balvany, které za deště kloužou. Problém vyvstává také s brody, na kterých stoupá hladina a mohou se rozbahnit do nesjízdného stavu.

Na trase se objevuje celá řada překážek. Je tu třeba výstup přes kameny „Soup Bowl“, výjezd „Thousand Dollar Hill“, sjezd mezi balvany „Big Sluice“ nebo úsek „Cadillac Hill“ plný čnějících kořenů. Některé části se dají objet po méně náročných úsecích a některé se uzavírají kvůli erozi, každopádně mnoha extrémně náročným částem se prostě vyhnout nedá. Jak náročný Rubicon Trail je, ukazují třeba i videa na konci článku.

Ford F-450 Limited.
Ford představil krále pick-upů. F-450 Limited chce být luxusním "užitkáčem"

Není divu, že se pro vjezd na Rubicon Trail váže mnoho upozornění a doporučení. Tím základním je nikdy nejezdit na vlastní pěst, vždy mít nadbytek jídla, vody a oblečení, vézt lékárnu a také oznámit svému okolí, kam se vlastně vydáváte. Na většině míst není k dispozici mobilní signál, což značně komplikuje nouzovou komunikaci.

Co se auta týče, posádka by se na Rubicon Trail měla vždy připravit na mechanické problémy, neboť auto je v terénu extrémně zatěžováno a častým jevem je přehřívání. Pohon všech kol s uzamykatelnými diferenciály je samozřejmostí, stejně jako pořádné pneumatiky, minimálně jedna plnohodnotná rezerva a ochrana všech vitálních částí podvozku a pohonného ústrojí krycími plechy. Nikdo totiž nechce prorazit vanu o ostrý kámen a zůstat viset přinejlepším několik kilometrů od civilizace.

Přesto se v médiích pravidelně objevují zprávy o vážných nehodách na tomto místě. A občas bohužel i s tragickým koncem.

Rubicon Trail a Jeep

Značka Jeep je s trasou Rubicon Trail spjata již notnou řádku let. Americká značka zde testuje mnoho modelů a legendární Wrangler se dokonce vyrábí ve verzi Rubicon, pojmenované po legendární stezce.

Arnold Schwarzenegger a jeho nový elektrický Hummer H1.
Arnie Schwarzenegger má nového Hummera. S překvapením pod kapotou

Ačkoliv je Wrangler dost možná nejčastějším vozem na Rubicon Trail, propojení se stezkou se nevztahuje jen na něj. Mnoho modelů Jeepu totiž nosí logo s nápisem „Trail Rated“ což znamená, že auta v daném provedení legendární trasu projelo a umí jí zdolat.

A když umí zdolat Rubicon Trail, umí zdolat prakticky jakoukoliv off-road nástrahu.

Zdroj: Youtube
Zdroj: Youtube