V období po první světové válce chtělo nově vzniklé Československo budovat nejen ekonomiku a vnitřní strukturu, ale zároveň i silnou armádu. Tomu však mnohdy neodpovídalo vybavení - třeba i v oblasti obrněných vozidel. Armáda měla k mání jen dva starší vozy Lancia IZ, které přivezené do země přivezli legionáři z Itálie, a několik provizorních vozů postavených na podvozcích náklaďáku Fiat 18BL.

Nový vůz přišel vcelku rychle

Nastala tedy chvíle, kdy si musela armáda nechat postavit nové, modernější a všestranně výkonnější obrněné vozy. Podle projektu poručíka Františka Bergra byly tedy vyrobeny dva prototypy nového vozu Škoda PA-I, které v roce 1923 převzal prapor útočné vozby v Milovích k testování.

Z testování vzešel soubor připomínek a kritik, který se zapracoval do projektu. Z vozu byla sejmuta původní věž, došlo k posílení palebných prostředků, zaoblení karoserie a k přepracování různých dalších částí a detailů. Zrodil se tak finální typ PA-II (pancéřový automobil, typ II); nebo také právě obrněný automobil vz. 23), který armáda objednala ještě v červnu 1923 v počtu dvanácti kusů. Prvních devět bylo hotovo v červenci 1924 a po další sérii testování a drobných úprav byla „Želva“ připravena k nasazení do armádního inventáře.

Na přelomu let 1924 a 1925 vojsko přebralo všech 12 vozů, z nichž každý vyšel na 626 159 korun včetně výstroje a výzbroje. Nejednalo se sice zrovna o nízkou sumu, ale cena odpovídala tehdejší technické pokrokovosti a také výrobní náročnosti.

Pozoruhodná technika

„Želva“ je totiž poměrně impozantní stroj s mnoha zajímavými detaily. Na rámu, který je svařen z ocelových lisovaných plechů, sedí oboustranně symetrická karoserie, jejíž tvar reflektoval tehdejší znalosti o balistice. Právě její náročná výroba, probíhající kováním podle velkých šablon, citelně zvyšovala cenu vozu. Exponované díly měly sílu pancíře 5,5 milimetru, ty méně exponované potom 4 mm. Silnější pancířový plech byl testován proti střelám z německé pušky Mauser 98 ráže 7,92 x 57.

Po stranách vozidla byly dvoje nástupní dveře a výhledy pro oba řidiče měly plechové kryty se štěrbinovými průhledy. Posádku tvořili dva řidiči, dva střelci v závěsných sedačkách, kteří využívali oboustranně montované kulomety Maxim 08 ráže 7,92 x 57, a jeden velitel, který mohl z vozu vykukovat zakrytovanými průhledy v bocích. Celkem vezla plně vybavená „Želva“ 6250 kusů munice pro čtyři kulomety, několik granátů, výbušnin a pistoli se světlicemi.

Jak již počet řidičů a symetričnost vozu napovídá, vtip PA-II spočíval ve schopnosti jezdit na obě strany.