Jelikož chtěl ZIS odpovědět na aerodynamický speciál GAZ SG-1 Poběda Sport, a konkurovat mu v Mistrovství SSSR automobilového sportu, musel vyvinout na začátku padesátých let vlastní závodní vůz. A tak vznikl pozoruhodný „Kyklop“ ZIS-112.

I tady se nechali Rusové inspirovat v USA. A zajímavé je, že závodní ZIS-112 nese hodně podobných prvků jako koncept General Motors LeSabre, představený taktéž v roce 1951. Za návrhem vozu ovšem stojí Valentin Rostkov – ten samý člověk, který 12 let předtím v roce 1939 postavil ZIS-101 Sport.

Právě Rostkov rozhodl, že se ke stavbě dvoumístného závodního speciálu použije podvozek ze ZIS-110 a navrhl také celkové uspořádání vozu.

Šestimetrový sporťák

Vznikl tedy velmi impozantní kolos. Vůz měl bez osmi centimetrů plných šest metrů délky a přídi dominoval kulatý čenich jako z rakety, pro který se ZIS-112 přezdívalo právě Kyklop. Pod dlouhatánskou kapotou se zprvu usadil stejný motor, jako ve standardním ZIS-110.

Mohutný šestilitr měl však pouze 140 koní (103 kW) a vzhledem k tomu, že poctivě postavený ZIS-112 vážil dvě a půl tuny, byl na auto dost slabý. Ještě v prvním roce byl tedy motor nahrazen upraveným experimentálním motorem podle návrhu Vasila Fedoroviče Rodionova. Nový motor měl čtyři karburátory, sání z vrchu a výfukové ventily umístěné na spodní straně hlavy.

Tento motor již dosahoval 182 koní (134 kW) výkonu, byl osazen olejovým chladičem, dvojicí olejových čerpadel a ručně ovládaným zapalováním. Na monstrózní auto už stačil i silou, neboť ZIS-112 uměl v dané konfiguraci dosahovat rychlosti 204 km/h.

O schopný závodní vůz se ovšem tak úplně nejednalo. Vzhledem k dlouhému a těžkému řadovému osmiválci vpředu byl ZIS-112 hrozně těžký na čumák a podle dobových informací děsivě nedotáčivý. Krom toho se v uzavřené kabině prakticky nedalo dýchat, neboť motor pod uhlazenou neventilovanou kapotou pořádně topil.