Automobilový průmysl Česko proslavil: Připomínáme vozy, které uspěly i v cizině

Slavíme 100 let našeho státu. Výběr úspěšných aut ukazuje, že Češi dokázali vyrábět povedené vozy, ať už panoval v jakýkoli politický režim. Nejvíc samozřejmě bodovala Škoda, v zahraničí si ale oblíbili i vozy Tatry nebo Aero.

28.10.2018 Jan Markovič
Škoda 1000 MB
Zdroj: Škoda

Válka ani tvrdý komunismus nezničily československou automobilovou produkci natolik, aby nezanechala své stopy ve světě. Zavzpomínejte na deset aut, která nás proslavila nejen v Evropě, ale i v zámoří. Ať už díky zajímavému designu, praktičnosti nebo spolehlivosti.

Tatra T87

Tatra 87
Jestli lze nějaký vůz označit za výjimečný, pak je to bezesporu slavná Tatra 87. Na konec třicátých let nevídaný aerodynamický tvar z pera Hanse Ledwinky zaujal nejen domácí obecenstvo, ale téměř celý svět. K tomu mu dopomohli i legendární cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, kteří s ním objeli Afriku a Jižní Ameriku. Auto se ale ještě před tím exportovalo po celé Evropě, ale i do Jihoafrické republiky, Argentiny nebo dokonce Austrálie. Noviny The New York Times jej v roce 2010 vyhlásily sběratelským autem roku, proto Tatru 87 vlastní třeba i moderátor Jay Leno nebo architekt Norman Foster. Vůz se vyráběl mezi lety 1937 až 1950 a vznikl v počtu přes 3000 kusů.

Aero Minor

Aero Minor
Hned po druhé světové válce se Aero Minor (1946-1951) postaralo o světový ohlas. Zdecimovaná Evropa si ho tak oblíbila, že se podařilo vyrobit přes 14 tisíc kusů, z nichž zhruba polovina šla na vývoz mimo Československo. Levné auto, které vzniklo ještě za války v dílnách Jawy, mělo dvouválcový benzinový motor o výkonu 20 koní, což na 700 kg váhy v té době stačilo. Jelo rychlostí až 90 km/h. Cestovatelé se s ním vydávali na dobrodružné výpravy po Africe. Zajímavostí je úspěch odvozené sportovní verze tohoto modelu na závodech 24 hodin Le Mans, který skončil v roce 1949 jako druhé. Povedené autíčko postupně zabil až nástup brutálního komunistického režimu.

Tatra 111

Tatra 111
Na světě není mnoho vozů, které by měly svůj vlastní pomník. Těžký náklaďák Tatra 111 jeden takový ale má, najdete ho ve městě Magadan na Sibiři. V Sovětském svazu šlo totiž o velmi oblíbený stroj, který si získal tamní pracovníky svými schopnostmi v terénu a spolehlivostí. Stavěly se nejrůznější modifikace, jako klasické valníky, sklopky, ale i jeřáby. Vůz vyráběný mezi lety 1942 až 1962 sloužil už během války nacistům, později jej používali komunisté při plnění plánů na velké budovatelské projekty. Uvezl totiž až 10 tun nákladu. Vzniklo téměř 34 tisíc kusů.

Škoda Trekka

Trekka
Snad žádné české auto se nedostalo dál než Trekka. Užitečný vůz pro farmáře montovali na Novém Zélandu. Měl karoserii ve stylu terénního vozu, ale chyběl mu pohon všech kol. Poháněl ho motor z modelu Škoda Octavia, šasi ale bylo místní. Auto se stalo velmi oblíbené díky své nízké ceně a dodnes ho můžete na Novém Zélandu potkat. Vůz se prodával i v Austrálii, Indonésii nebo ve Vietnamu, jeden kus si dovezl i koncern General Motors do Detroitu. Trekka se vyráběla v letech 1966 až 1973 a celkem vzniklo 2500 kusů. Dodnes má v zemi hobitů celou řadu fanoušků i klub hrdých majitelů.

Škoda 1000 MB

Škoda 1000 MB
Lidově řečeno Embéčko je aktuálně jedním z nejpopulárnějších sběratelských vozů značky Škoda. Jeho cena pořád stoupá a za zachovalé kusy se už dnes platí i statisíce. Přitom šlo o komunistickou variaci na lidové auto, kterého se vyrobilo za pouhých pět let (1964-1969) na 443 tisíc kusů, včetně luxusních kupé MBX, která jsou dnes nejcennější. Škoda kvůli 1000 MB postavila zcela novou fabriku. Auto bylo na svou dobou velmi moderní, protože přešlo z tehdy ještě oblíbené rámové konstrukce na samonosnou karoserii. Skoro 70 procent vozů putovalo na export.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
28.10.2018 Jan Markovič
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×