Asi tušíte, že to má co do činění se štěstím. I Italové totiž věří, že čtyřlístek přináší štěstí. Všechno začalo v roce 1923, kdy si na svoje závodní auto, červenou Alfu Romeo RL, zelený čtyřlístek v bílém poli namaloval jistý Ugo Sivocci.

Sivocci (narodil se 29. srpna v roce 1885) byl nadšený závodník, parťák a kamarád Enza Ferrariho, s nímž tehdy působil v závodním týmu automobilky Alfa Romeo.

Tatra JK 2500.
JK 2500 je zapomenutý skvost z Československa. Jeho osud zůstává tajemstvím

A byl také poměrně úspěšný, na začátku 20. let nasbíral několik zajímavých umístění, byl například čtvrtý (1921) a druhý (1922) na slavném klání Targa Florio, druhý v Mugellu (1921) nebo opět druhý v Monze (1922).

To jsou opravdu slušné úspěchy, ale jak vidíte sami, něco tomu chybí - vítězství… Sivocci se proto rozhodl "jít štěstí naproti" a před sicilským závodem Targa Florio v roce 1923 si na auto namaloval čtyřlístek.

Štěstí v neštěstí

A svoje prokletí nakonec zlomil. I když mimořádně kuriózním způsobem. Ještě krátce před cílem to totiž vypadalo, že Sivoccimu triumf opět uteče. Pro vítězství si zdánlivě suverénně jel další jezdec Alfy, Antonio Ascari, Sivocci byl druhý.

Jenže 200 metrů před cílem najednou Ascariho vůz kvůli poruše zastavil. Tehdy s sebou jezdci po celý závod vozili mechanika, takže se dala ještě situace zachránit. Mechanik s pomocí dvou diváků také nakonec problém našel a vyřešil. Vděčný Ascari pak pomocníkům nabídl, že je vezme na oplátku do cíle, aby si všichni společně vychutnali vítězství.

Soška Spirit of Ecstasy na chladiči Rolls-Royce.
Tajemné znaky automobilek. Za některými se skrývají zvláštní příběhy, podívejte

Už za cílovou čárou se ale ukázalo, že to takhle nejde. Podle pořadatelů totiž muselo do finiše dorazit auto se stejnou posádkou, jaká v něm seděla na startu. Ascari se tedy poslušně otočil a vyrazil na místo poruchy, odkud chtěl do cíle dojet podruhé.

Právě v tu chvíli se ale v cílové rovince objevila červená Alfa Romeo se startovním číslem 13. A se zeleným čtyřlístkem na kapotě. Ano, šlo pochopitelně o Sivocciho. Ten tak po sedmi hodinách, osmnácti minutách a třech sekundách od zahájení závodu vítězí. Konečně.

Není divu, že symbol čtyřlístku okamžitě získal na vážnosti. I u ostatních jezdců Alfy Romeo.

Bez čtyřlístku přišla smrt

A pokud se stále našli skeptici, kteří odmítali věřit ve šťastný přínos zeleného motivu, zlomila je nešťastná událost v září stejného roku. Alfa Romeo se tehdy účastnila Velké ceny Evropy v Monze, pro kterou si přichystala nový závoďák P1.

Ten však trápily technické problémy, kvůli nimž nebyl během testování čas namalovat na karoserii Sivocciho vozu šťastný čtyřlístek. Mělo na něj dojít až těsně před samotným závodem. Nedošlo.

JK Sport s motorem BMW 326.
Skvosty Júlia Kubinského. Geniální konstruktér stavěl za socialismu úžasná auta

Sivocci totiž při testování vylétl z trati a zahynul.

Tým samozřejmě tragédie prudce zasáhla. Proto si všichni tovární jezdci Alfy Romeo v dalších závodech na svoje auta malovali čtyřlístky, nejen pro štěstí, ale také jako připomínku jejich parťáka. Změnil se však tvar pole - místo původního čtverce šlo o trojúhelník. Snad jako upozornění, že tým Alfy Romeo už nikdy nebude kompletní…