Téměř k prasknutí je naplněno přízemí všech osm přízemních hal, které tvoří areál nového výstaviště v Šanghaji. Právě v něm se odehrává letošní ročník největšího asijského autosalonu. Některé značky navíc musely umístit své expozice do druhých pater.

Svědčí to o tom, že čínský trh je veledůležitý prakticky pro všechny významné hráče automobilového průmyslu, ať už pocházejí z Evropy, Japonska, USA nebo z domácího prostředí.

Faktem je, jak se shodují experti, že trh zejména kvůli regulaci množství přihlašovaných vozů do provozu, prochází nyní velkou změnou. Automobilky jsou nuceny urychleně nabídnout zákazníkům elektromobily (protože ty na registrační značku nemusí čekat tak dlouho a jsou navíc osvobozeny od většiny poplatků s tím spojených), případně ještě využít boomu kategorie SUV.

Prakticky všechny premiéry, které jsem mohl na výstavišti osobně sledovat, se týkaly sportovně-užitkových automobilů, připadně takzvaných čistých elektromobilů. Plug-in hybridy již nejsou podporované a jejich výroba tak prakticky ztratila smysl.

Stále vznikají nové značky (Jetta, Weltmeister) a ty starší čínské se snaží přizpůsobovat rostoucí konkurenci. Například ubylo vozů okopírovaných od evropském vzoru, přestože třeba řešení přídě vozu Porsche Macan nebo naopak zádě modelů Range Rover, jsou stále populární a podstatně se zvýšila kvalita, včetně takových detailů jako jsou kryty reproduktorů ve dveřích. Jednoznačně se tak začíná projevovat práce, kterou na těchto vozech odvedli lidé "koupení" od zavedených světových automobilek. Je to samozřejmě nutné i kvůli stále rostoucí konkurenci.

Kromě elektrických automobilů jsem navíc na stáncích zahlédl i poměrně širokou škálu automobilů poháněných vodíkovými palivovými články, včetně nákladních. Jelikož čínské obyvalelstvo bohatne, je už i zde poměrně široká nabídka obytných a rekreačních vozidel, včetně doplňků, které k tomu patří.

Více se dozvíte při prohlížení naší komentované fotogalerie.