Volkswagen a Porsche byly na konci 60. let minulého století automobilky, které si byly podobné asi jako den a noc. Zatímco Porsche se etablovalo jako výrobce špičkových sportovních automobilů pro horních deset tisíc, Volkswagen zásoboval levnými modely zbylý „plebs“.

Volkswagen si byl velmi dobře vědom, že sportovně střižené automobily se vezly na vlně úspěchu, a přestože měl v nabídce designově povedený model Type 34 Sports Coupé, neboli Karmann Ghia, oproti zavedeným značkám bylo sportovní, asi jako Transporter T2. Porsche zase přemýšlelo, jak využít obrovské popularity modelu 911 a svým zákazníkům nabídnout levnější sportovní model podobný legendárnímu Porsche 356.

Model Porsche 912 totiž nenaplňoval očekávání jak zákazníků, tak výrobce. Byl totiž až příliš designově podobný veleúspěšné 911, ovšem za podobné peníze nabízel pouze čtyřválec a hodně diskutabilní výkony. Z důvodu namáhání čtyřválcového motoru trpěla také věhlasná spolehlivost Porsche.

BYZNYS NA ZÁKLADECH ÚSTNÍ DOHODY

Porsche a Volkswagen už dříve uzavřely smlouvu o spolupráci a nyní, když se jejich zájmy hezky potkaly, byl v roce 1966 dohodnut pakt o společném vývoji sportovního modelu, který si každý měl prodávat pod vlastní značkou. Na jedné straně stolu seděl šéf Volkswagenu Heinrich Nordhoff a na druhé Ferry Porsche.

Podle dohody, která ovšem proběhla ústně, mělo Porsche nový model vyvinout a Volkswagen dostal za úkol výrobu. Volba padla na koncepci s motorem uprostřed, která v 60. letech slavila obrovský úspěch na závodních tratích. Pod design se podepsal průmyslový designér a dlouhou dobu se právě kontroverzním tvarům malého sportovního roadsteru přisuzovalo horší přijetí, a to především ze strany zákazníků Porsche. Paradoxně právě pro své neobvyklé tvary je dnes Porsche 914 vyhledávaným sběratelským kouskem.

Projekt dostal na starost Ferdinand Piëch, který společně s jeho týmem zkonstruoval auto, které na poměry sportovních aut nabízelo velkorysý vnitřní prostor a objemný zavazadelník (Porsche 914 mělo totiž rovnou dva). Porsche 914 mělo nezávislé závěsy na obou nápravách, vstřikování benzinu a plně synchronní pětistupňovou převodovku, kterou Porsche nemělo u všech provedení 911 ještě v roce 1987.

FERRY PORSCHE ZAHNANÝ DO KOUTA

Přestože vývoj šel velmi dobře, jen pár měsíců před dokončením, se stala nejméně očekávaná událost – v dubnu 1968 zemřel šéf Volkswagenu Heinrich Nordhoff, který byl napojený na rodinu Porsche. Otěže „lidové“ automobilky převzal Kurt Lotz, který okamžitě zrušil ústní dohodu mezi Nordhofem a Porsche. Ferry Porsche neměl v ruce zhola nic, a tak byl nucen podvolit se Lotzovi, který tento projekt prohlásil za ryzí Volkswagen a Porscheho donutil přijmout extrémně nevýhodné podmínky.

Porsche byl totiž nucen od Karmannu, kde probíhala výroba karoserií, kupovat holé skelety, které si pak musel u sebe dodělat za pomocí dílů, které byly vyčleněny pro výrobu 911. To blokovalo nejen jeho výrobu, ale především stálo obrovské peníze, takže Porsche skončilo u levného modelu, který ve skutečnosti vůbec levný nebyl. Se šestiválcovým 110koňovým 2litrem stálo Porsche 914/6 pouze o nějakých 10 procent méně, než plnohodnotná 911, byť v základním provedení. Zákazníky rozhodně nepřesvědčil, za pouhé tři roky se ho vyrobilo pouze něco málo pře 3300 kusů, zatímco Volkswagen si mohl mnout ruce. Jeho levnější čtyřválcová varianta s díly z modelu Volkswagen 411 a motorem o objemu 1,7 litru a výkonu 80 se prodávala jako teplé housky na krámě. Za sedm let výroby vzniklo na 115 tisíc kusů a ve své době šlo o nejprodávanější sportovní model vůbec.

Porsche po ukončení výroby šestiválcového modelu přispěchalo s dvoulitrovým čtyřválcem VW Type 4, jehož 95 koní dávalo ani ne tunu vážícímu vozu solidní dynamiku. V roce 1974 se za zadními sedadly objevila ještě zcela nová 1,8 s výkonem 76 koní, která vydržela až do ukončení v roce 1976.

Se skončením výroby muselo Porsche řešit situaci, kdy nemělo žádnou levnější alternativu k 911, a tak do příchodu prvního transaxle modelu 924 „znovuvzkřísilo“ čtyřválcové Porsche 912, které se stalo úplně poslední modelem, který měl za zadní nápravou 4válec.

Přestože Porsche 914 bylo úspěšným modelem, pro samotnou automobilku šlo o velký propadák, protože na celém projektu nejvíce vydělal Volkswagen a Porsche si na dloubou dobu pošramotilo pověst. Také z toho důvodu jsme se dalšího levnějšího modelu se 4válcem za zády posádky dočkali až v roce 1996 s příchodem modelu Boxster.