Renault Scénic se dá rozhodně počítat mezi úspěšná auta. Šlo o první evropské kompaktní MPV, které přišlo na trh v roce 1996. Ani Renault nečekal, že o něj bude takový zájem a rázem zvedal výrobu z pár stovek na tisícekusů denně. Budoucnost byla nadějná.

Model Scénic RXH přišel v době faceliftu první generace, tedy v roce 2000, kdy už bylo francouzské auto čtyři roky na trhu a velmi dobře etablované. I když do obřího boomu SUV ještě zbývalo několik let, Francouzi si všimli, že by se mohli zaměřit na zákazníky, kteří tu a tam potřebují vyjet mimo asfalt. Nebo se alespoň tak snaží tvářit. Vznikl nápad na crossover rodinného MPV a tak trochu SUV.

Rok poté, co se na silnice vydalo první Audi A6 allroad quattro, se nyní o přízeň lidí zaměřených na aktivní životní styl snažil rodinný vůz. A měl k tomu podobný recept. Podvozek se lehce zvýšil, přibyly plasty na jízdu v terénu a velmi překvapivě také pohon všech kol. Scénic RX4 sice stále využíval platformu menšího modelu Mégane, a také řadu jeho motorů, ale právě kvůli nasazení pohonu všech kol musel dostat novou zadní nápravu.

Renault Scénic RX4

Přepracovaná technika už nedovolila umístit rezervu dolů, a tak zůstala na víku kufru. Scénic najednou vzhledově přiblížil všem těm japonských off-roadům a SUV, které byly s pneumatikou na zádi tak sexy. Dveře se také vyklápěly do boku a zadní okno bylo výklopné. Kufr snesl hodně, jeden z dobových materiálů ukazoval třeba i transport obří kopírky.

Pohon všech kol si Renault nedělal sám a vsadil na rakouskou techniku od Steyr Daimler Puch, která pro Fracnouze postavila elektronicky řízenou viskózní spjku. V běžných situacích byla tedy poháněná jen přední kola, systém sám rozhodoval, kdy je potřeba připojit zadní. Dobové recenze se shodly na tom, že připojení bylo slyšet, což je dnes u aut třeba s mezinápravovou lamelovou spojkou nemyslitelné. K dispozici nebyla redukční převodovka, která by logicky ještě zvedla cenu vozu, ani možnost dalších nápravových diferenciálů. Auto se na tankodrom úplně nehodilo.

Hlavním problémem Scénicu RX4 ovšem byla jeho cena. I když měl velmi dobrou přepravní kapacitu díky vzdušnému interiéru, mnozí se za něj zdráhali zaplatit přes 800 tisíc korun. V roce 2000 byla totiž průměrná mzda v Česku jen 13 219 korun, takže by na něj běžný smrtelník šetřil pět let, ale nesměl by jíst. Navíc auto nebylo se svými motory, ani s naftovou jedna-devítkou, ani s benzinovým dvoulitrem příliš dynamické. Recenze se zmiňovaly o větším náklonu karoserie a také ne příliš přesném řazení.

Renault Scénic RX4

Nezájem o RX4 zachytila záhy i automobilka a s první generací Scénicu, která se odebrala na odpočinek v roce 2003, skončila i tato verze. Zajímavé je, že se Renault ještě jednou o vzkříšení nápadu rodinného crossoveru pokusil. To když v roce 2007 představil speciální edici Scénic Conquest s plastovými díly. Ta byla ale určena jen pro vybrané trhy, a také tak trochu zapadla a zmizela bez povšimnutí.

Pokud se vám ale z nějakého důvodu 18 let starý praktický crossover s pohonem všech kol líbí, zapátrejte v inzerci ojetin. Občas se tam nějaký kousek objeví. A je k dostání za velmi rozumné peníze. Nejlevnější vozy startují na sumě 25 tisíc korun. Pozor ale na spolehlivost…