V současnosti najdete v portfoliu automobilky Mercedes-Benz skoro každý model ve výkonnější variantě AMG. Za léta působení si tento legendární úpravce vydobyl pozici značky, která dokáže z civilizovaných vozů vytvořit opravdové bestie.

Není divu, že právě tímto způsobem celé AMG začalo. Letos už ikonická trojice písmen slaví 50. výročí.

Výkonu není nikdy dost

Společnost AMG, nebo-li Aufrecht Melcher Grossaspach, vznikla spoluprací pánů Hanse Wernera Aufrechta a Erharda Melchera. Zkratka AMG je složením jejich příjmení a obce Grossaspach, odkud Aufrecht pocházel.

Tito dva bývalí inženýři Mercedesu měli techniku vozů s třícípou hvězdou v malíčku a již dříve se zabývali úpravami závodních motorů. O víkendech dokonce se svými upravenými Mercedesy závodili. Nápad založit vlastní dílnu tak nebyl v roce 1967 vůbec od věci.

Veřejnosti se AMG naplno ukázalo až v roce 1971, kdy se rozhodlo závodit s upraveným Mercedesem 300 SEL 6.3. Mnoha lidem se tehdy určitě zdálo, že luxusní parník na čtyřech kolech není zrovna ideálním okruhovým náčiním.

Čtěte také: Sexy sporťák ÚVMV 1100 GT vznikl v Československu. Několik kusů jezdí dodnes

Právě tento neortodoxní závoďák v červené barvě později přezdívaný „Rote Sau", tedy „Rudá svině", však naplno poslal značku AMG do období posedlosti výkonem. A taky předznamenal, jak šílené stroje od ní v budoucnu uvidíme.

Mercedes-Benz AMG 300 SEL 6.8 „Rudá svině“.

Dva zapálení úpravci se nenechali odradit a pustili se do modifikace velké limuzíny po hlavě. Možná právě kvůli obrovské výzvě, možná kvůli otázce „proč to nezkusit?".

Technika hrubé síly

Rudá svině začala svůj život jako nabouraný model 300 SEL, který byl zakoupen od jistého doktora. Šlo tedy ideální kus hodný přeměny na závodní vůz.

V AMG z auta sundali chromované nárazníky, rozšířili blatníky, nahodili lehčí hliníkové dveře a… to bylo v rámci karoserie vlastně všechno, kromě kol s širšími pneumatikami v podbězích.

V interiéru ale také nedošlo ke kdovíjakým úpravám. Přibyly závodní sedačky a ochranný rám, zatímco zadní lavice, dveřní panely a elegantní palubní deska s dřevěným obložením zůstaly na místě.

Luxusnější závodní auto byste hledali marně.

Nejvíce pozornosti bylo věnováno motoru, vlastně muselo být, jelikož hmotnost vozu byla stále na značných 1635 kilogramech.

Původní 6,3litrový osmiválec s výkonem 250 koní (184 kW) byl tedy převrtán na 6,8 litru, dostal nové válce, jiné vačkové hřídele, vahadla, hlavy válců, sání, nový výfuk, přesněji vlastně všechno, co mohlo zajistit koně navíc.

Čtěte také: Unikátní Porsche 911 Carrera RSR míří do aukce. Má najeto pouhých 10 kilometrů

Konečný výkon vyladěného osmiválce se zastavil na 428 koních (315 kW) a 607 Nm točivého momentu. Díky tomu se maximální rychlost 300 SEL zvýšila ze sériových 221 km/h na rychlíkových 265 km/h.

Po těchto úpravách už závodní „medvěd" nesl typové označení AMG 300 SEL 6.8 a mohl se vrhnout na okruh.

David versus Goliáš

Okruhy byly v 70. letech zaplněny převážně malými a lehkými vozy, alespoň tedy v porovnání s mamutí limuzínou od Mercedesu. V závodech se objevovaly vozy jako BMW CSL, Alfy Romeo GTA nebo Fordy Capri.

Vytrvalostní soutěže se pak vyhrávaly stylem, kdy bylo zapotřebí strávit co nejméně času v boxech pro tankování a přezouvání pneumatik.

Čtěte také: OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Použití těžkého žíznivého Mercedesu tak bylo v tomto smyslu doslova kontraproduktivní. Paliva totiž "sežral" hektolitry a svou hmotností uměl velice rychle sjíždět gumy.

Mercedes-Benz AMG 300 SEL 6.8 „Rudá svině“.

AMG však vsadilo na hrubou sílu (tak jak to u něj očekáváme vlastně i dnes, což většina konkurentů při prvním čtyřiadvacetihodinovém závodě na belgickém okruhu Spa-Francorchamps nečekala.

K překvapení všech ostatních si tehdy Rudá svině dojela pro druhé místo ve své třídě a všechny pochybovače nadobro umlčela. Nestačila pouze na Ford Capri RS 2600, který zvláštnímu Mercedesu dokázal ujet.

Nečekaný úspěch udělal z týmu AMG a hlavně z obřího červeného Mercedesu zasloužené hvězdy. Publicita následovala a firma mohla naplno rozjet byznys s úpravami osobních aut.

Dnes je AMG oficiálním úpravcem

Rudá svině si okruhové řádění ještě poté několikrát zopakovala, ovšem problém s rychlým opotřebováním pneumatik jí zajistil krátkou kariéru. V mnoha případech totiž odolnější, speciální obutí, které mělo AMG k dispozici, nebylo v závodech možné kvůli pravidlům použít.

Včetně dvou prototypů bylo vytvořeno celkem pět exemplářů, přičemž jeden později sloužil francouzské společnosti Matra k testování přistávacích podvozků vojenských stíhaček.

Největším vítězstvím Rudé svině však můžeme označit úspěšné rozšíření značky AMG mezi veřejnost.

Čtěte také: Češi oživují legendy v jedinečných obrazech. Jsou jako "živé", podívejte se

Díky neustálému přílivu zákazníků dychtících po větším výkonu se nakonec v roce 1990 AMG oficiálně spojilo s automobilkou Mercedes-Benz, pro kterou je dvorním úpravcem a nyní i vývojářem zcela nových sportovních modelů.

A pořád si drží pověst úpravce, u kterého vás zprvu napadne hrubá síla. Úplně stejně jako v době Rudé svině.