Nemusí to být však jen nostalgické vzpomínání, pohled na dřívější "služebáky" může vyvolat i vyloženě nepříjemné pocity. Některá z těchto aut totiž využívaly i represivní složky, jejichž činnost spíše než právo představovala bezpráví.

Za Rakouska-Uherska a první republiky vyřizovali policisté a četníci své záležitosti buď pěšmo, nebo v obyčejných automobilech, které se od civilní produkce nijak zvlášť nelišily. Vozy se ale nevyužívaly jen ke služebním úkolům, známe například případ četnického velitele, který si termíny jízd služebním autem psal tak, aby si mohl zařizovat přitom i soukromé věci. Jako třeba odvézt sklizeň se své zahrádky.

Čtěte také: Půjčený sporťák od BMW policii vydržel 20 dnů. Už boural, řidič měl prý kolaps

To se změnilo s nástupem Protektorátu Čechy a Morava. Nacistická tajná policie Gestapo používala při zatýkání odbojářů a vlastenců Mercedes-Benz 260 D. Velký sedan s naftovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru, sice nebyl právě trhač asfaltu, maximální rychlost byla na dnešní poměry úsměvných 95 km/h, měl ale jiné výhody.

Nacistické mercedesy využívala i StB

Rychlost navíc nebyla potřeba, za Protektorátu totiž měli povolení k jízdě autem, jen opravdu nemnozí - například ti, u kterých to vyžaduje „veřejný zájem", nebo třeba filmové hvězdy. Mercedes 260 D však všude, kde se objevil, působil jako příznačná předzvěst záhuby. A není divu. Z uzavřeného černého sedanu s hvězdou na kapotě jde trochu strach i dnes.

Po válce čekala Mercedesy 260 D ještě krátká kariéra u Státní bezpečnosti. Jeden z nich používal třeba neblaze proslulý prokurátor Karel Vaš. Ale soudruzi brzy přesedlali.

Služebním automobilem Státní bezpečnosti se na nějaký čas stala Tatra 600, neboli Tatraplan. Malá verze legendární Tatry 87 se lišila hlavně motorem. Pod proudnicovou karosérii se skrýval dvoulitrový čtyřválec boxer o výkonu na dnešní dobu nijak impozantních 52 koní (38 kW).

Doporučujeme: Auto pro papaláše na okruzích. Uřvaná Tatra 603 s obřími výfuky ničila soupeře

Ve srovnání s tehdejším vozovým parkem se však jednalo o skutečnou silniční stíhačku. Vůz i díky výborné aerodynamice vyvinul maximální rychlost 130 km/h, což byl pro „Aerovky" (Aero 30) či „Cihličky" (Tatra 11) nedostižný sen. A ujet nedokázal ani Spartak či "Stejšn" (luxusnější Škoda 1200).

V pozdějším období, při použití nového motoru z Tatry 603, uměly dokonce Tatraplany ve službách bezpečnostních složek uhánět přes 170 km/h.

Tatrovce nemohl nikdo ujet

Po Tatraplanu pak následovala důvěrně známá Tatra 603, jejíž karoserie je považovaná dodnes za skvost českého designu. Poháněl ji vzadu umístěný vidlicový, vzduchem chlazený osmiválec o objemu 2,7 litru. Ten dával výkon 105 koní (77 kW), kotoučové brzdy na všech kolech pak umožňovaly i ostřejší jízdu.

"Šestsettrojky" už nepoužívaly jenom represivní orgány a rozvědky, ale objevily se i v normální službě. Nejprve v modrobílém provedení, lidově zvaném „mlíkaři", později i ve známém žlutobílém schématu Veřejné bezpečnosti.

Přečtěte si: Když vám vozidlo změní život. Tento stroj v 50. letech prorazil železnou oponu

Nástupcem Tatry 603 byla 613 a i ona si samozřejmě našla cestu k policejním útvarům. Vzduchem chlazený osmiválec dával sedanu výkon 170 koní (125 kW), což bylo na přelom 70. a 80. let a na socialistické Československo opravdu hodně. Běžný vozový park neměl ani poloviční výkon, výjimkou tehdy nebyla ani vozítka s nějakými 30 koňskými silami pod kapotou. Dokonce i vekslácké kočáry jako Mercedes 300 D či Chrysler 180 výrazně zaostávaly. Před "stíhačkou" v barvách Veřejné bezpečnosti tedy neměli šanci ani zelinář či vedoucí masny. Spíše než prohánění "silničních pirátů" se ovšem Tatra věnovala ochraně ústavních činitelů.

Tajemství rychlých škodovek

U složek Sboru národní bezpečnosti samozřejmě sloužily také škodovky, dokonce i jejich rychlé verze. Jenže jejich existence a parametry jsou tak trochu záhadou. Údajně měla například pracovat civilní homologační verze legendárního soutěžního speciálu Škoda 130 RS. A několik kusů mělo mít k dispozici ministerstvo vnitra. Pravda je ovšem taková, že jejich existenci nelze spolehlivě doložit a i nad tím, kolik vlastně bylo vyrobeno RS, nepanuje právě shoda.

Co však existuje zcela jistě, je homologační série nástupce RS, Škody 130 LR. Ta byla vyrobena v počtu 200 kusů. Auta přitom mělo k dispozici právě vnitro a někteří prominenti.

Čtěte také: Kupé 130 RS A5 je asi nejagresivnější Škoda, co kdy vznikla. Ostře vypadá i dnes

Do současnosti se variant 130 LR dochovalo jen minimum, znám je kupříkladu kousek, který vlastní fanoušek ze Slovenska. Vidíme, že vzhledově se od obyčejné „stotřicítky" prakticky neliší, vše podstatné se ale skrývá pod povrchem. Na rozdíl od normální 130 má jinou zadní nápravu a osmikanálovou hlavu válců - motor je ostatně v podstatě z Favorita.

Jaký výkon se ale skrýval pod kapotou, je otázka, minimálně šlo o 62 koní (45kW), občas se mluví až o 88 koních (65 kW). Na dnešní poměry tedy o žádný zázrak nejde. Ovšem v 80. letech se muselo jednat o velmi zajímavý „sleeper", tedy nenápadné auto schopné překvapivých výkonů.

V roce 2004 dorazily první dálniční stíhačky

Po listopadu 1989 prošla proměnou jak policie, tak i vozový park strážců zákona. Zmizel název Veřejná bezpečnost a bíložluté lakování nahradila bílá barva se zelenými pruhy. Králem policejního vozového parku první poloviny 90, let byl sedan BMW 535i. Pod dlouhou kapotou ukrýval i dnes mimořádně oblíbený řadový šestiválec o objemu 3,5 litru a výkonu 211 koní (155 kW). Lidé jej znali hlavně z televizního zpravodajství, ve kterém se zelenobílý „bavorák" objevoval v čele vládních kolon. Hon na „silniční piráty" se tenkrát nepraktikoval.

Změnu přineslo až nové tisíciletí. Ford Mondeo ST220, který nastoupil do služby dopravní policie v roce 2004, byl primárně určen ke stíhání řidičů porušujících rychlost. Vozidlo k tomu bylo i patřičně vybaveno - a nešlo jen o šestiválcový motor s výkonem 218 koní (160 kW), ale zejména o měřící zařízení. Mimochodem, v době nákupu byla Mondea často kritizována kvůli luxusní výbavě. Původně jich bylo 18, nyní u policie nyní dožívá několik posledních exemplářů. 

Po Mondeu se dopravní policisté rozhodli v roce 2008 nakoupit Volkswageny Passat, sice s potřebnou policejní a měřící technikou, ale zato v civilnich barvách. Tedy pro takzvaný skrytý dohled.

A tady už jsme výkonově někde jinde. „Populární" VW Passat R36 dosahuje výkonu 300 koní (220 kW) a maximální rychlosti prý až 290 km/h. Od sériových bratříčků se liší tím, že nemá omezovač rychlosti. V roce 2012 následovaly Passaty 3.6 FSI se stejným motorem o výkonu 300 koní. Ve spojení s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol umí tyto vozy zrychlit z nuly na stovku za 5,5 sekundy.

Nepřehlédněte: Garáž 10 motoristů: Tahle parta stavěla fascinující auta, socialismu navzdory

Zajímavé je, že do flotily tehdy zamířily i kombíky. Zatím poslední nákup dálničních stíhaček v civilních barvách představují Škody Superb - a opět s atmosférickym šestiválcem 3.6 FSI o výkonu 300 koní.

Dálničním speciálům "pomáhá" také 88 Octavií v civilním provedení. Vozy, vybavené například záznamovým zařízením pro měření rychlosti, kamerami vpředu i vzadu nebo zvláštním zařízením porovnávajícím registrační značky aut s policejní databází, slouží na silnicích nižších tříd. Pod kapotou mají 1,8litrové benzinové motory s výkonem 180 koní (132 kW), pohon všech kol a automatické převodovky.

Celkově by dopravní policie měla mít 125 aut pro skrytý dohled.

Dnešní rychlé stroje? Audi, BMW i Jaguary

Aktuální dálniční stíhačky v civilních barvách (tedy Passaty a Superby) ale nejsou nejrychlejšími vozy ve službě policie. Jak už víme, u "dopráváků" tuto pozici převzalo hybridní BMW i8, které pohání přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,5 litru, roztáčející kola zadní nápravy, a elektromotor vpředu. Celkový výkon hnací soustavy činí 362 koní (266 kW), zrychlení z klidu na stovku zabere jen 4,4 sekundy a v sériovém provedení i8 umí jet až 250 km/h.

Uvidíe, jestli se hybridní supersport po poněkud tajemné nehodě zase vrátí do služby.

Za 4,4 sekundy zrychlí na stovku i Audi S6, které využívá Ochranná služba policie ČR - má jich deset. Pod kapotou pracuje dvěma turbodmychadly přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec o výkonu 450 koní, který roztáčí všechna kola. Ochranná služba ale využívá pro převoz a doprovod ústavních činitelů i další silné stroje. Nedávno například pořídila dva Jaguary XJ, kromě toho má ve flotile Audi A8 a jiné luxusní vozy. Jejich parametry jsou ale tajné.

Ví se jen, že například zmíněné Jaguary jsou vybaveny balistickou ochranou.