S aerodynamickým autem Wikov předběhl i Tatru. Kapka se však neprosadila
Dějiny automobilismu přisuzují prvenství v oblasti výroby sériových aerodynamických vozů Československu. Úplně první pokus zde učinila firma Wikov.
Jedním z exponátů, které poutají největší pozornost v olomouckém muzeu historických automobilů Veteran Arena, je pískově žlutý exemplář vozu Wikov. Takovou příď, jakou má tento vůz, jen tak někde jinde neuvidíte. Však si prý také v době svého vzniku vysloužil přezdívku Krasin (po ruském ledoborci). Údajně mu prý říkali také Kapucín.
Jedná se o repliku vozu Wikov 35 zvaného Kapka. Těchto vozů vzniklo prý pouze několik (prameny obvykle uvádějí 3-5 kusů) a žádný se nedochoval do současnosti. Je to nepochybně škoda, protože Kapka byla prvním československým aerodynamickým automobilem, Spatřila světlo světa v roce 1931 a premiéru měla na pražském podzimním autosalonu. Bylo to o dva a půl roku dříve, než se ukázala Tatra 77, která je oficiálně pokládaná za první osobní sériově vyráběný automobil s aerodynamickou karosérií na světě.
Tvůrci tohoto Wikovu udělali řadu věcí správně. Například splývavou záď rozdělenou uprostřed podélnou hřbetní ploutví, dále kryty zadních kol a kapkovitou příď. (Odtud právě pochází označení vozu).
Bohužel se kromě některých detailů, jakými jsou třeba výrazně vystupující panty dveří nebo nezapuštěné kliky dveří, zapomnělo na jednu velmi podstatnou záležitost. A tou je zakrytování podvozku, kde se proudící vzduch vířil a vůz tak vlastně brzdil. Kvůli tomu, a rovněž vinou o sto kilogramů vyšší hmotnosti, než měl "dárce orgánů" nebyl schopen Wikov Kapka schopen vyvinout zásadně jinou maximální rychlost než typ 35, na jehož podvozku byl vystavěný. Konkrétně se rozjel pouze na sto pět kilometrů v hodině.
Pouze 100 km/hod
Pohonným ústrojím byl zážehový čtyřválec se zdvihovým objemem 1740 cm3. Mohl vyvinout výkon maximálně 35 koňských sil. Motor spolupracoval s třístupňovou převodovkou. Na všech čtyřech kolech se nacházely bubnové brzdy.
Při pohledu do dosti prostince vybaveného interiéru je znát i další nepříliš výhodná vlastnost tohoto řešení karosérie: Nepříliš velký vnitřní prostor. A konečně si Kapka nenašla oblibu i vinou své poměrně vysoké ceny. Dala se pořídit za částku 75 000 Kč, což byla třikrát až čtyřikrát větší suma, než stály tehdejší lidové vozy vyráběné například firmami Aero nebo Tatra. V době hospodářské krize navíc lidé neměli zrovna moc peněz na takto drahé věci.
Replika z olomouckého muzea vznikla v roce 2015. Je postavena na originálním podvozku Wikov 35 a při výstavbě bylo použito množství původních dílů, včetně kování a doplňků. Při výrobě karosérie byly použity dobové řemeslné postupy.
Stejně jako originály má tedy také replika stahování také zadních bočních okének a zavazadlový prostor přístupný i z interiéru.
Další články

Značka Barkas neexistuje již třicet let. Pamatujete ještě dýchavičnou…
Jméno Barkas se poprvé objevilo v roce 1956, tedy před 65 lety. Začal se jím označovat užitkový automobil,…

Historie značky BMW v Česku: Zapsal se do ní také Karel Gott
Před třiceti lety se začaly opět oficiálně do Česka dovážet auta a motocykly slavné značky BMW. Nyní má…

Historie Velorexů se začala psát před 70 lety: Nejprve to ale byl…
22. ledna 1951 se dílna bratrů Stránských v obci Parník u České Třebové oficiálně začlenila do struktury…

Displeje v autech brzy pokryjí celou palubní desku. Mercedes ukazuje…
Tlačítkům definitivně odzvonilo. Na druhou stranu - složité listování v různých menu a podmenu odpadá..

Největší myčka na světě za den očistí 4000 automobilů. Mají ji v…
Jako malá továrna vypadá automyčka Mr. Wash v Německém Stuttgartu.

Dlouhé nohy i podivné pózy: Tak vypadaly reklamní fotky na auta za…
Při prohlížení reklamních fotografií na auta vyráběná v socialistických zemích v odobí od šedesátých do…

Brouk slaví 75. narozeniny. Výroba tohoto Volkswagenu skončila až v…
Volkswagen vyvinul dokonce i další generace automobilu, který vznikl v hlavě severočeského rodáka Ferdinanda…

Mnohem rychlejší než reálná Formule 1. I závoděním na autodráze se…
Profesionální modely na závodní autodráze zrychlují z nuly na sto kilometrů v hodině během pouhých čtyř…

Fabia Rally2 evo v novém roce zrychlí. I v posledním roce života ji…
V nové továrně Škody Motorsport již sice probíhají vývojové práce na nové generaci rallyového speciálu,…
