Stručně řečeno – sebevražedné dveře jsou ty dveře, jejichž panty jsou umístěny vzadu a dveře se tak otevírají proti směru jízdy. Tento systém pochází ještě z dob, kdy byl automobilismus v plenkách a auta byla prakticky jenom motorizovanými koňskými kočáry.

Následně se bez zjevné příčiny sebevražedné dveře poměrně výrazně uchytily a ve dvacátých a třicátých letech, tedy když auta pomalu nabírala na rychlosti, dostaly i tolik populární název.

Byly oblíbené mezi gangstery

Jak již bylo řečeno, svůj název dostaly dveře tehdy, když se začala vyrábět rychlejší auta. Za jízdy se totiž mohlo poměrně snadno stát, že když se dveře pootevřely, vzduch proudící kolem vozu je sebral a prudce otevřel, čímž mohl pasažér z auta vypadnout ven. U klasických dveří takový jev nastat nemůže, neboť vzduch dveře naopak zatlačuje do karoserie.

Na druhou stranu se však sebevražedné dveře staly populární mezi gangstery ve třicátých letech. Díky těmto dveřím se prý snadněji vyhazovali lidé z jedoucího auta.

Leckoho samozřejmě napadne, že bohatě stačí prostě jen neotevírat dveře za jízdy, ale věřte tomu nebo ne, v dávných dobách nebylo výjimkou, že se dveře za jízdy otevřely samy. Karoserie mnohých historických aut se totiž uměla zkroutit tolik, že primitivní zámky povolily a sebevražedné dveře se proudem vzduchu prudce otevřely. Při tuhosti dnešních moderních karoserií je taková věc zcela nemyslitelná, takže jsou „suicide doors“ na dnešních autech naprosto bezpečné.

Druhé a tentokrát poměrně relevantní nebezpečí sebevražedných dveří ovšem spočívá v trefení dveří projíždějícím autem při vystupování. Když u zaparkovaného auta neopatrně otevřete dveře někomu do cesty, sebevražedné dveře se razantně zavřou a mohou vás nehezky pošramotit. Pravděpodobnost, že se to stane, je však pořád relativně malá.

Sebevražedné dveře dnes

Ačkoliv klasicky uchycené dveře jsou standardem již pěkně dlouhou dobu, v historii se sebevražedné dveře tu a tam objevují u produkčních aut, ale i - a to mnohem častěji - u konceptů. Ačkoliv ze zcela pochopitelných důvodů se jim už „suicide doors“ oficiálně neříká. Žádná automobilka přece nechce, aby bylo jejich auto jakkoliv spojováno se sebevraždou.

Asi nejznámějšími dveřmi tohoto typu jsou „coach doors“ automobilky Rolls-Royce. Právě Rolls-Royce má sebevražedné dveře na každém svém modelu a hojně využívá uspořádání, kdy se přední dveře otevírají běžným způsobem, zadní dveře potom obráceně. Toto pojetí se jeví jako praktické, neboť vzniká velký nástupní otvor. 

Stejně byly řešeny dveře například u Fordu Thunderbird nebo Lincolnu Continental, ale třeba i na předchozí generaci malého MPV Opel Meriva. Zajímavě a vcelku ojediněle jsou řešeny také dveře na sportovní Mazdě RX-8. Klasické přední dveře doplňují ještě malé zadní dveře proti směru jízdy, které však lze otevřít až po otevření předních.

Ve výčtu aut se suicide doors nechybí ani pár českých kousků. Sem spadá třeba Škoda 1101 Tudor, klasická Tatra 600 Tatraplan, ale i moderní koncept Škoda Vision E, představený loni.