Pokud alespoň částečně znáte historii Škody v motorsportu, tento lehký červený závoďák bez střechy jste už zřejmě alespoň na fotkách viděli. Naživo je nyní vystaven v muzeu automobilky v Mladé Boleslavi.

Důležité ale je, že letos tomu bude přesně šedesát let od chvíle, kdy tehdy nová Škoda 1100 OHC opustila výrobní prostory a zamířila bojovat o vítězství na okruzích. Nebude tedy od věci si připomenout její zajímavou historii.

Vývoj dvoumístného sportovního automobilu začal na jaře roku 1956. Samotné označení 1100 OHC samozřejmě odkazuje na pohonné ústrojí. Vpředu byl podélně uložený řadový čtyřválec o objemu 1,1 litru (přesněji 1089 cm3, zaokrouhleně tedy 1100 cm3) s ventilovým rozvodem OHC se dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců. Motor produkoval výkon 92 koní (68 kW).

Škodovácké „libovky“ na prodej.
OBRAZEM: Padá na vás nostalgie? Našli jsme několik "libových" škodovek na prodej

Ve své době přitom čtyřválec zaujal litrovým výkonem 85 koní na litr objemu a původně spaloval vysokooktanový letecký benzin, proudící do dvou karburátorů československé značky Jikov, později italské výroby Weber.

Na dnešní poměry se musí zdát takový výkon úsměvný, ale pro takto lehký spider byl počet koní zcela dostatečný. Hmotnost vozu byla totiž pouhých 550 kg. Nízké váze pomohla také karoserie z lehkého sklolaminátu. Na délku pak Škoda 1100 OHC měřila 3880 mm, na šířku 1430 mm a na výšku jen 964 mm, rozvor čítal 2200 mm.

Maximální rychlost až 200 km/h

Otevřený závoďák se dokázal rozjet na 190 až 200 km/h v závislosti na zvoleném převodu. Významnou roli však také hrál nízký aerodynamický odpor, i proto ostatně měla první varianta modelu i dvojicí výklopných předních světlometů. Ty ovšem záhy ustoupily pro závody praktičtějšímu řešení se zabudovanými fixními světlomety s aerodynamickými kryty z organického skla.

Na rozdíl od předchozích závodních typů Škoda Sport a Supersport, používajících podvozek sériové Škody 1101, tvořil základ speciálu 1100 OHC prostorový rám svařený z tenkostěnných ocelových trubek. K údajně vynikajícím jízdním vlastnostem přispívalo takřka ideální rozložení hmotnosti na nápravy, u vozu s řidičem vážícím 75 kg v poměru 49,7:50,3 ve prospěch poháněné zadní nápravy. Spojka, pětistupňová převodovka i rozvodovka byly soustředěny vzadu a tvořily jediný montážní celek.

Škoda 763.
Škoda 763 měla být jedním z nejrychlejších aut v ČSSR. Bála se ji i bezpečnost

Auto používalo nezávislé zavěšení kol, vpředu se uplatnila lichoběžníková náprava, vzadu vlečené trojúhelníkové závěsy se šikmou osou kývání. Koncem 50. let patřilo k progresivním prvkům také odpružení drátových 15palcových kol zkrutnými tyčemi. Pro snadnější nastupování do malého spideru se v interiéru objevil odnímatelný tříramenný volant.

Úspěšná byla také v zahraničí

Veřejnou premiéru a zároveň první vítězství si Škoda 1100 OHC, řízená členem továrního závodního týmu Miroslavem Fouskem, připsala koncem června 1958 na městském okruhu v Mladé Boleslavi. Do kokpitu těchto speciálů usedali také závodníci Václav Bobek st., Václav Čížkovský, Josef Vidner a Jaroslav Bobek. Kromě domácích sportovních akcí dosahovali úspěchů také v zahraničí, vzhledem k nelehké politické situaci přelomu 50. a 60. let minulého století se však angažmá závodního vozu z Mladé Boleslavi omezilo na socialistické země.

Po dvojici otevřených vozů s laminátovou karoserií, vyrobených v závěru roku 1957, následovaly v roce 1959 dvě uzavřené verze 1100 OHC Coupé s karoserií z hliníkových plechů. U rozměrnějšího kupé se podařilo dosáhnout velmi nízké hmotnosti 618 kg a zachovat vysokou rychlost.

Obě kupé byla bohužel v pozdějších letech poničena při haváriích v civilním provozu, v dílnách restaurátorského oddělení škodováckého muzea se ale v současné době intenzivně připravuje znovuzrození tohoto „kupéčka“ na základě dochovaného podvozku a agregátu jednoho z nich. Více jsme se o elegantním kupé již dříve rozepsali v samostatném článku, odkaz najdete níže.

Kupé Škoda 1100 OHC.
Škoda 1100 OHC Coupé mohla být "českým Jaguarem". Skončila ale neslavně

Oba otevřené vozy se však dochovaly, exemplář v muzeu Škody je vystaven v hlavní expozici a také se dlouhodobě úspěšně účastní domácích i zahraničních veteránských akcí. Druhý vůz je v majetku oficiálního zastoupení Škody ve Velké Británii a slouží k propagaci mladoboleslavské značky.

Zdroj: Vimeo