V době kolem roku 1977, kdy se po okruzích testovala snad nejextrémnější derivace Škody 130 RS ve verzi A5 (typ 738), se už Škoda průběžně chystala udeřit poznatky a technologiemi svého nového výtvoru. Prototyp Škody 739 měl zaujímat pozici zcela nového modelu, který by nahradil 130 RS a poučil se z jejích nedostatků.

Škoda 130 RS A5.
Agresivnější auto Škoda asi nepostavila. Kupé 130 RS A5 ale mělo krátký život

Škoda 130 RS byla tehdy bezpochyby od základu skvělým závodním nástrojem, který byl navíc dále modifikován pro různé kategorie motorsportu. I přesto ale ve škodovce viděli potenciál vylepšit hlavně aerodynamické schopnosti vozu a dále pochopitelně navázat na předešlé úspěchy.

V zájmu aerodynamiky

Od aerodynamiky se taky celý projekt odpíchl a práce začala pod režií Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV), který zprvu navrhl a poté vytvořil model v měřítku 1:5. Díky němu bylo možné jednoduše a volně dotvarovat požadované linie vozu při testování v aerodynamickém tunelu Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ) v Letňanech.

Ačkoliv Škoda 739 vycházela ze základů 130 RS, ke stavbě reálného prototypu se nakonec využila jen středová část šasi a bezpečnostní trubkový rám. Přední i zadní část bylo potřeba navrhnout znovu, jelikož to vyžadovala nová, rozsáhle upravená karoserie.

BMW 323i E30 s najetými 260 kilometry.
Sháníte "nové staré auto"? Tohle BMW s šestiválcem ujelo 260 km a je na prodej

Kromě mnohem zaoblenější a špičatější přídě s aerodynamicky zakrytovanými světlomety se totiž odklápěla celá přední část vozu dopředu. Pod ní se schovávala rezerva a pro ideální rozložení hmotnosti byla nová nádrž umístěna až za přední nápravou. Protáhla se i záď, která nyní disponovala otvory přívodu vzduchu k motoru za okýnky, integrovanou odtrhovou hranou a zadními svítilnami ze Škody 120.

Nešlo však pouze o vylepšování aerodynamiky, pracovalo se i na podvozku. Hlavně vzadu se objevilo nové zavěšení s trojúhelníkovými rameny a rovněž schopnější pružiny. Brzdy pak používaly zcela nové čtyřpístkové třmeny a vepředu kotouče s vnitřním chlazením. Odvod tepla a chlazení brzd bylo zdokonaleno díky novým otvorům přívodu a odvodu vzduchu na karoserii.

Na motoru jen menší úpravy

Ani motor se nevyhnul ladění, i když žádné razantní úpravy neproběhly. Použil se blok s odolnějšími pouzdry uložení ložisek klikové hřídele, efektivnější hlava válců s kruhovými sacími a výfukovými kanály, dvojice karburátorů Weber a výkon se celkově navýšil o nějaké 4 koně a pár Nm točivého momentu. Ve výsledku tak vylepšený 1,3litrový čtyřválec produkoval asi 100 koní (74 kW) a sílu posílal na zadní kola skrze čtyřstupňovou převodovku.

Musí se brát v potaz, že v dalších specifikacích by se výkon 739 zajisté dále zvyšoval podle určitých závodních kategorií a pravidel – podobně jako se dále upravovala 130 RS – nicméně ve fázi základního prototypu auto zrychlilo z nuly na 100 km/h za 9,3 sekundy a maximální rychlosti dosahovalo okolo 191 km/h. Konečná hmotnost byla stále titěrná, jen 828 kg.

Šílená jízda skončila ošklivou nehodou.
VIDEO: Horšího řidiče jste snad neviděli. Zákazníkovi zdemoloval auto

Hlavním vývojovým cílem 739 však byla aerodynamika a její zlepšení v rámci snížení odporu, vyrovnání stability a přilnavosti ve vysokých rychlostech přineslo kýžené výsledky.

Například právě snížením odporu vzduchu klesla při rychlosti 150 km/h spotřeba paliva o celých 5 litrů na konečných 10 litrů na 100 km. To je samozřejmě cenná výhoda při jízdě na plný plyn ve vytrvalostních závodech, která by snížila počet zastávek v boxech k tankování paliva.

Nová pravidla byla záhubou

Jak už to ale často v motorsportu bývá, změna pravidel byla nakonec záhubou pro nadějný mladoboleslavský prototyp. Mezinárodní automobilová federace FIA totiž zavedla nové rozdělení závodních skupin.

Největší nesmysly na silnicích. Tohle jsou noční můry všech silničářů.
GALERIE: Nejvtipnější nesmysly na silnicích. Neuvěříte, dokud neuvidíte

Škoda 739 už tak neměla žádného uplatnění, v jejím vývoji se nepokračovalo a k plánovanému nasazení do závodů v roce 1981 nedošlo. Ze stolu byl přitom smeten i plán vytvoření silniční verze, která by nahradila kupé 110 R.

Vyrobil se tedy pouze jediný prototyp Škody 739, který byl z původní zelené barvy později nalakován do závodních modrobílých barev s červenou linkou. V tomto stavu je dodnes vystaven v muzeu Škody v Mladé Boleslavi.