Deštníky umístěné ve dveřích jako u luxusních vozů Rolls-Royce, odnímatelná LED svítilna s možností magnetického přichycení na karoserii, dnes už legendární škrabka na led schovaná za víčkem nádrže, držák na nápoje usnadňující jejich otevření nebo převratný systém Twindoor umožňující zdvojené otevírání zadních dveří.

Na podobné vychytávky dnes škodovku užije a dokonce na ně sází při propagaci značky i svých aut.

Čtěte také: Přehledně: Další SUV, konec Fabie Combi a Rapidu. Co všechno teď chystá Škoda?

Anglické heslo „Simply Clever", tedy „jednoduše chytré", se objevilo v roce 2003 a od té doby se muselo snad každému pozitivně či negativně vštípit do hlavy jako nový směr Škody plný chytrosti a praktičnosti.

Tento směr však můžeme částečně najít již v dávných dobách samotného zrodu automobilky, jak ji dnes známe. Nejprve se přesuneme do roku 1925, kdy plzeňský strojírenský podnik Škodovy závody koupil značku Laurin & Klement a nastartoval tak novodobou historii automobilky Škoda.

Kombinovaná karoserie

Laurin & Klement Škoda 110.

Jedním z posledních vozů se znakem Laurin & Klement byl v roce 1925 model 110. Ten právě Škoda označuje za první vůz, který razil orientaci na praktičnost a chytrá řešení.

Pyšnil se totiž takzvanou kombinovanou karoserií. Vlastně se jednalo o rám s namontovanou přední částí vozu s prostorem pro řidiče a spolujezdce, přičemž za nimi už existovaly různé možnosti nástavby, které mohl zákazník jednoduše vyměňovat.

Čtěte také: Čichači, zkoušeči sedadel. Na vývoji auta se podílejí i netradiční profese

V nabídce tak byl dvoumístný roadster a poté nástavby měnící vůz na osobní verzi pro čtyři až šest osob s variantami pevné či stahovací střechy a také nákladní verze s ložnou plochou a plachtou.

Již v té době navíc byla druhá řada sedadel skládacích pro více místa. Na různé varianty modelu 110 se podívejte v galerii.

Popular na lyžích

Škoda Popular.

Rozšířený lidový model Popular byl ve 30. letech svou robustností, pohodlím a řiditelností velmi oblíbený nejen u nás doma. Hlavně na českých horách se mu však dostalo velké pozornosti, když mladoboleslavští inženýři vyslyšeli přání tamních rezidentů.

V rámci potřeb horské policie a také zásobování chat v nepřístupných oblastech vymysleli ve škodovce jednoduše připevnitelné lyže, které zajistily Popularu žádanou průchodnost sněhem. Poprvé se testovaly na Špindlerově mlýně v roce 1935.

Čtěte také: Povedené retro. Lister oživí slavný závoďák z 50 let, chce za něj ale 10 milionů

Po experimentech s plechovými lyžnicemi se přešlo na klasicky voskované dřevo. Lyže se upevňovaly na přední kola, zatímco zadní kola byla vybavena řetězy pro lepší trakci. Kromě zmíněného využití se takto vychytračené Populary občas používaly jako lyžařské vleky. Tehdy totiž ještě nebyly tak rozšířené.

Šuplík na písek

Škoda 256.

Dalším nápaditým řešením se mohla chlubit již v roce 1939 nákladní Škoda 256. Kromě toho, že šlo o klasický žebřinový náklaďák s širokou nabídkou ložných ploch a nástaveb, myslela tahle škodovka na těžký život řidičů na neudržovaných cestách 40. let.

Do nevyužitého prostoru za levým zadním kolem inženýři umístili vysunovací šuplík pro posypový materiál. Ve výbavě byla i lopatka, kterou řidič v případě potřeby posypal silnici, když byly podmínky špatné a kola vozu nenacházela tu správnou trakci.

Možná až příliš jednoduché, zato však na svou dobu velmi chytré řešení.