Škoda vyrábí svá auta "na pásu" již devět desetiletí. Začala 13 let po Fordu
Škoda Plzeň, která se stala v roce 1925 novým vlastníkem automobilky Laurin&Klement, zahájila na konci dvacátých let rozsáhlý program modernizace továrny v Mladé Boleslavi.
Přestože se všeobecně pokládá za vynálezce pásové výroby Henry Ford, ve skutečnosti se tento princip v průmyslu využíval dávno před ním. Zřejmě poprvé takto vyráběl kompaktní parní stroje britský podnikatel Richard Garett již v padesátých letech osmnácého století.
Ford přitom začal produkovat svá "Téčka" až 7. října 1913. I v automobilové branži ho někteří dokázali předběhnout. Konkréně pan Olds, zakladatel značky Oldsmobile.
V Mladé Boleslavi začala auta vznikat na pásu až v roce 1929. Stalo se tak v nově vybudovaném závodě označovaném jako Nová mechanika. Vedle ní byla také čerstvě postavená samostatná budova karosárny.
Montážní hala měla rozměrny 200 x 130 metrů a vyráběly se v ní také motory. Například proces opracování hlavy válců, jak uvádějí autoři publikace Kronika Škoda Auto, byl rozdělený do 47 operací.
V této hale se zpočátku dařilo během osmihodinové pracovní směny smontovat 20 vozů, postupně ale produktivita i díky zavedení třísměnného provozu rostla.
Dochované schéma výroby karosérií (na titulní fotografii článku) ukazuje, že na počátku výroby každého vozu byl sklad a sušárna dřeva pro karosérie. Z ní pak materiál putoval do truhlárny. Skelet karosérie následně odeslali do klempírny, kde vyrobili povrchové plechy. Dalším pracovištěm byla lakovna.
Sedačky se čalounily přímo v továrně
Do nalakované karosérie se následně v sedlárně instalovaly sedačky a čalounění interiéru. Tyto karosérie se pak na stanoveném místě ve výrobní hale setkávaly s podvozky včetně mototrů. Šasi se produkovaly na deseti linkách. Například listové pružiny se montovaly po otočení podvozku "na záda". Po obou stranách linek se nacházely sklady materiálu, polotovarů a hotových dílů.
Vedlejší prostor byl určen pro montáž motorů a převodovek. Hotová šasi se následně lakovala a sušila. Po skončení tohoto procesu pak došlo na takzvanou "svatbu", tedy spojení karosérie s podvozkem.
Aby se mohla výroba urychlit, bylo nutno uskutečnit i řadu dalších změn. Jedním z konkrétních příkladů je záměna dříve používaných olejových barev, které schly až deset dnů, k nitrolakům. Doby jejich schnutí činí jen přibližně 15 hodin. Současně se pro nanášení barev přestaly používat štětce. Přičel čas stříkacích pistolí.
I díky těmto opatřením Škoda postupně přebrala roli největšího výrobce automobilů v tehdejším Československu. Předtím totiž větší úspěch slavily zejména výrobky značek Praga a Tatra.
Další články

Elektromobil se proti běžnému autu sotva vyplatí bez ohledu na nižší…
Postavili jsme proti sobě tři elektromobily a jejich protějšky se spalovacími motory. Výsledek nedopadl pro…

Jak nyní dělá Ford interiéry svých aut? 3D technologie zabrání chybám
Ford seznámil novináře s metodami, které používají jeho designéři. Inspirace přišla i z počítačových her.…

Tovární tým Škoda Motorsport se stahuje ze seriálu Mistrovství světa
Letos oslavily soutěžní Fabie R5 mnoho vítězství. V celkovém hodnocení sezóny si připsaly 30 mistrovských…

Muzeum Praga pana Příhody se už stěhuje do Chomutova! Zatím odjely…
Nové Muzeum Praga vznikne pod záštitou Ústeckého kraje v bývalém školním areálu na okraji Chomutova.

Škoda už čtyři desetiletí nenabízí kupé. Nyní je na světě další nový…
Počítačový grafik X-Tomi zveřejnil návrh možné podoby dvoudveřového kupé odvozeného z právě představené Škody…

Veterán Porsche 356A je na prodej. Můžete si vybrat jestli s patinou…
ritská společnost nabízí, že auto kompletně zrekonstruuje. Opravu si ale zákazník může užít i sám.

Maďarské autíčko Hódgép Puli bylo tak malé, že s ním šlo jezdit bez…
Vůz na začátku poháněl dieselový jednoválec, později i elektromotor.

Asi nejúchvatnější české auto slaví 80 let. Aera 50 Dynamik už…
Dokladů špičkové úrovně tuzemské automobilové výroby v období mezi dvěma světovými válkami je mnoho. Kromě…

Česká pojízdná plynová komora málem způsobila mezinárodní ostudu.…
I v dnešní době jsou čas od času vidět v ulicích měst nebo na různých akcích automobily upozorňující na ten…
