Škodovce s trošku legračním jménem Skopak je 50 let. V Česku se však nenabízela
Byl to pravděpodobně jediný poválečný model Škody, který se vyráběl bez dveří. Navíc se linka na jeho výrobu zastavila už po necelém roce.
Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vznikla díky umu škodováckých konstruktérů řada zajímavých automobilů. Jedním z nich je českým motoristům prakticky neznámý lehký poloterénní vůz jménem Skopak.
Toto označení nepřevzala mladoboleslavská automobilka od některého exotického národa (jak činí dnes), ale vzniklo složením dvou slov - Škoda a Pakistán. Právě v této muslimské zemi totiž od května 1970 do jara příštího roku vzniklo necelých čtrnáct stovek těchto pozoruhodných vozů.
Příběh vzniku Skopaku je vcelku jednoduchý. Do Pákistánu již od roku 1965 mladoboleslavská automobilka vyvážela svůj model 1000 MB. Jenže, kvůli celním předpisům se brzy ukázalo, že by bylo výhodnější je dovážet rozložené v takzvaných CKD sadách a až na místě je složit do podoby hotového auta.
To měla na starost společnost Haroon Industries města Karačí. Té pak československý podnik zahraničního obchodu Motokov nabídl také model Trekka - jakési malé SUV produkované v té době na Novém Zélandu. Jenže, Pákistánci toužili po větším voze. Zatímco Trekka byla totiž postavena na zkráceném šasi první generace modelu Octavia, pro Skopak se využilo kompletní. Šlo tedy o páteřový rám s centrální nosnou rourou.
Vznikl vůz s délkou 4200 milimetrů, široký 1640 a vysoký 1250 milimetrů. V případě potřeby bylo možné sklopit čelní sklo. V tom případě se auto protáhlo i pod překážkou ve výšce přes 110 centimetrů.
Projekt zabila válka
Základní verze neměla střechu a dokonce ani dveře. Auto bylo dvoumístné a v zadní části se nacházela ložná plocha s délkou 1700 a šířkou 1400 milimetrů. Na přání ovšem bylo možné namontovat i další řady sedaček a vytvořit tak osobní automobil. Plátěná nebo odnímatelná střecha z laminátu kryla buď jen přední část nebo celou délku automobilu.
Skelet vozu tvořil svařenec z ocelových plechů a profilů, na kterém byly přimontovány laminátové povrchové díly. Ze stejného materiálu pocházely dokonce i podlahy kabiny a nákladového prostoru. To byl nápad konstruktéra Josefa Velebného, který už stál i za zmíněným modelem Trekka. Jednak bylo možné díky tomu rychle spustit sériovou výrobu (prototyp spatřil světlo světa v roce 1969) a jednak to zajišťovalo snadnou opravitelnost v případě lehčích havárií.
Pohon vozu obstarával obstarožní zážehový čtyřválec se zdvihovým objemem válců 1221 cm3. Propojen byl se čtyřstuňovou manuální převodovkou, u které byl vzhledem k předpokládanému užívání vozu rovněž v terénu upraven stálý převod. Točivý moment pochopitelně směřoval na zadní kola, která byla zavěšena na výkyvných polonápravách.
Slibně se rozvíjející projekt bohužel na konci března roku 1971 ukončil válečný konflikt o nezávislost Východního Bengálska. Konečným důsledkem byl vznik nového státu Bangladéš. Produkce Skopaků již nikdy obnovena nebyla.
Další články

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid má oficiálně potvrzený dojezd v…
Společnost Hyundai Motor zahájila výrobu nového modelu SANTA FE Plug-in Hybrid ve svém závodě v jihokorejském…

Nabíjení ze sloupů veřejného osvětlení
V Praze se budou elektromobily nabíjet přímo ze sítě veřejného osvětlení. Během následujících dvou let v ní…

Soška Rolls-Royce má 110 let
Rolls-Royce Motor Cars oslavil 110. výročí sošky Spirit of Ecstasy – svého oficiálního znaku.

Digitální asistent pomáhá doručovatelům vyhledávat a třídit balíky

Novodobý Superb letos oslaví dvacetiny. Mohl se ale jmenovat třeba…
Premiéra novodobé vlajkové lodi automobilky Škoda se odehrála během stejného dne, v jakém došlo k útoku na …

Čistě elektricky kolem Česka: Jak si vedl během 24 hodin Hyundai Kona…
S elektromobilem Hyundai Kona Electric, který se vyrábí v České republice a s pouze jedním spolujezdcem jsem…

Důkaz opravdové lásky? Růžové Bugatti Chiron Sport
Ještě nikdy nepoužitými odstíny barev je nalakován velmi speciální exemplář vozu Bugatti Chiron Sport

Do Škody se vrací Martin Jahn. V představenstvu střídá dalšího Čecha
Po desetiletém působení naopak končí ve vrcholném řídícím orgánu mladoboleslavské automobilky Bohdan Wojnar.

Na Dakar se už chystá elektrický závodní kamión. Celý vznikne v Česku
Také na trati slavné dakarské rallye se začnou objevovat elektřinou poháněné závodní stroje. Jedním z nich má…
