Statistiky evropských prodejů aut za rok 2018 jsou venku. Ukazují až neuvěřitelný skok automobilky Jeep. Ta ještě v roce 2017 prodala v Evropě jen něco málo přes 108 tisíc aut. Loni to ale už bylo skoro 169 tisíc. Zaznamenala tak rekordní nárůst 55,6 procenta a pokud by se měla vyhlašovat soutěž o skokana roku mezi automobilkami, s přehledem by ji vyhrála.

Je to paradox. Velcí výrobci totiž buď zaznamenali pokles, nebo jen mírné nárůsty prodejů. Třeba Renault, který je s 1,1 milionem registrovaných aut v Evropě na druhém místě, klesl o 3,9 procenta. Nedařilo se i Opelu s poklesem o 6,5 procenta.

Největší propad ale zaznamenalo duo značek Lancia-Chrysler, jejichž auta se počítají dohromady. Vzhledem k tomu, že už reálně fungují prakticky jen na italském trhu, se nedá divit ztrátě skoro 20 procent. I proto skončily na 28. místě. V žebříčku 29 značek je za nimi už jen DS, luxusní odnož Citroënu. Tu Evropané vyloženě nechtějí, za celý rok prodala jen 45 a půl tisíce aut.

Čísla odhalují i další zajímavý paradox. Spojené značky Land Rover a Jaguar mají úplně odlišné výsledky. Jaguar v roce 2018 zaznamenal také rapidní růst a to o 20,6 procenta. Vděčí za to hlavně svým SUV F-Pace a E-Pace. Naopak Land Rover, který vyrábí pouze SUV, přišel o 14 procent svých prodejů. Možná mu ale letos pomůže příchod nové generace Range Roveru Evoque a bude vše zase v pořádku.

A jak dopadla domácí automobilka? Škodě prodeje stouply o 3,4 procenta a v Evropě tak skončila na osmém místě. Podařilo se jí předběhnout i Audi na devátém nebo Toyotu na desátém místě. Nejprodávanější značkou je jako obvykle Volkswagen.

Jak se autům v Evropě dařilo najdete v přehledné fotogalerii, kde jsme zařadili 29 nejprodávanějších značek včetně jejich procentuálního poklesu či nárůstu.