Socialistické prototypy ukázaly kuriózní nápady. Včetně auta s tryskovým pohonem
Auto s tvarem stíhačky, stylový kabriolet z Vysokého Mýta nebo polský sporťák. I to byla auta, nad kterými se uvažovalo za dob socialismu. U některých je opravdu škoda, že to nedotáhly do sériové podoby.
Seriál Socialistické prototypy (2. díl) – Země východního bloku sice neměly tak silnou ekonomiku jako Západ, ale v automobilovém průmyslu se také měly čím pochlubit. Z dnešního pohledu vypadá řada aut poměrně směšně, ale to jim na kouzlu neubírá. Pojďme se nejprve podívat na tři zajímavé prototypy přímo ze Sovětského svazu. (Pro více fotografií socialistických prototypů rozklikněte přiloženou fotogalerii).
GAZ Torpedo (1951)
Je to skoro neuvěřitelné, ale i v Sovětském svazu byli tací, kteří se pokoušeli o rekordy. Designér A. Smolin postavil model GAZ SG-2 známý díky svému extrémnímu aerodynamickému tvaru jako Torpédo. Auto mělo pod kapotou motor z Pobědy o výkonu pouhých 105 koní. I tak se mu ale podařilo překonat rychlost 190 km/h, což mu v roce 1951 stačilo na připsání rychlostního rekordu v SSSR.
GAZ Strela (1954)
Ideovým nástupcem Torpeda se o tři roky později stal GAZ TP nebo-li Strela. Už podle designu vozu je jasné, že se silně inspiroval u dobových stíhacích letounů. Ostatně byl poháněn tryskovým leteckým motorem. Původně se odhadovalo, že se bude řítit rychlostí až 500 km/h. K tomu by ale bylo potřeba speciálních pneumatik a také více prostoru na testovací trati. Nakonec auto dosáhlo na 300 km/h, ale i to byl na rok 1954 v SSSR poměrně solidní výsledek.
ZIL E167 (1962)
Rusko je známé tím, že na řadu míst nevedou příliš kvalitní silnice a v druhé polovině minulého století to v SSSR platilo dvojnásob. Zejména pokud jde o Sibiř. Na ni se měl vydat stroj jménem ZIL E167, který zde vidíme ve fázi prototypu. Auto se šesti koly vážilo sedm tun, měřilo na délku devět a čtvrt metru, vysoké a široké bylo přes tři. Nezastavitelnou bestii poháněl osmiválec o objemu 7 litrů. Lahodná je hlavně spotřeba – na každý ujetý kilometr auto potřebovalo litr benzinu.
Pokračujte na další kapitolu, kde najdete zajímavé československé prototypy.
Další články

Tovární tým Škoda Motorsport se stahuje ze seriálu Mistrovství světa
Letos oslavily soutěžní Fabie R5 mnoho vítězství. V celkovém hodnocení sezóny si připsaly 30 mistrovských…

Muzeum Praga pana Příhody se už stěhuje do Chomutova! Zatím odjely…
Nové Muzeum Praga vznikne pod záštitou Ústeckého kraje v bývalém školním areálu na okraji Chomutova.

Škoda už čtyři desetiletí nenabízí kupé. Nyní je na světě další nový…
Počítačový grafik X-Tomi zveřejnil návrh možné podoby dvoudveřového kupé odvozeného z právě představené Škody…

Veterán Porsche 356A je na prodej. Můžete si vybrat jestli s patinou…
ritská společnost nabízí, že auto kompletně zrekonstruuje. Opravu si ale zákazník může užít i sám.

Maďarské autíčko Hódgép Puli bylo tak malé, že s ním šlo jezdit bez…
Vůz na začátku poháněl dieselový jednoválec, později i elektromotor.

Asi nejúchvatnější české auto slaví 80 let. Aera 50 Dynamik už…
Dokladů špičkové úrovně tuzemské automobilové výroby v období mezi dvěma světovými válkami je mnoho. Kromě…

Česká pojízdná plynová komora málem způsobila mezinárodní ostudu.…
I v dnešní době jsou čas od času vidět v ulicích měst nebo na různých akcích automobily upozorňující na ten…

Ford EcoSport má brazilské kořeny. Byla to bytelná čtyřkolka, žádné…
Malé SUV je jedním ze světových modelů modrého oválu. Jeho historie se ale začala psát v Brazílii před…

Kdy vás poprvé změřil radar? Policisté u nás použivali i typ Mužík
Už v šedesátých letech minulého století začali tuzemští dopravní policisté využívat elektronická zařízení pro…
