Seriál Socialistické prototypy (2. díl) – Země východního bloku sice neměly tak silnou ekonomiku jako Západ, ale v automobilovém průmyslu se také měly čím pochlubit. Z dnešního pohledu vypadá řada aut poměrně směšně, ale to jim na kouzlu neubírá. Pojďme se nejprve podívat na tři zajímavé prototypy přímo ze Sovětského svazu. (Pro více fotografií socialistických prototypů rozklikněte přiloženou fotogalerii).

GAZ Torpedo

GAZ Torpedo (1951)
Je to skoro neuvěřitelné, ale i v Sovětském svazu byli tací, kteří se pokoušeli o rekordy. Designér A. Smolin postavil model GAZ SG-2 známý díky svému extrémnímu aerodynamickému tvaru jako Torpédo. Auto mělo pod kapotou motor z Pobědy o výkonu pouhých 105 koní. I tak se mu ale podařilo překonat rychlost 190 km/h, což mu v roce 1951 stačilo na připsání rychlostního rekordu v SSSR.

GAZ Strela

GAZ Strela (1954)
Ideovým nástupcem Torpeda se o tři roky později stal GAZ TP nebo-li Strela. Už podle designu vozu je jasné, že se silně inspiroval u dobových stíhacích letounů. Ostatně byl poháněn tryskovým leteckým motorem. Původně se odhadovalo, že se bude řítit rychlostí až 500 km/h. K tomu by ale bylo potřeba speciálních pneumatik a také více prostoru na testovací trati. Nakonec auto dosáhlo na 300 km/h, ale i to byl na rok 1954 v SSSR poměrně solidní výsledek.

ZIl E167

ZIL E167 (1962)
Rusko je známé tím, že na řadu míst nevedou příliš kvalitní silnice a v druhé polovině minulého století to v SSSR platilo dvojnásob. Zejména pokud jde o Sibiř. Na ni se měl vydat stroj jménem ZIL E167, který zde vidíme ve fázi prototypu. Auto se šesti koly vážilo sedm tun, měřilo na délku devět a čtvrt metru, vysoké a široké bylo přes tři. Nezastavitelnou bestii poháněl osmiválec o objemu 7 litrů. Lahodná je hlavně spotřeba – na každý ujetý kilometr auto potřebovalo litr benzinu.

Pokračujte na další kapitolu, kde najdete zajímavé československé prototypy.