Socialistické prototypy ukázaly kuriózní nápady. Včetně auta s tryskovým pohonem
Auto s tvarem stíhačky, stylový kabriolet z Vysokého Mýta nebo polský sporťák. I to byla auta, nad kterými se uvažovalo za dob socialismu. U některých je opravdu škoda, že to nedotáhly do sériové podoby.
Seriál Socialistické prototypy (2. díl) – Země východního bloku sice neměly tak silnou ekonomiku jako Západ, ale v automobilovém průmyslu se také měly čím pochlubit. Z dnešního pohledu vypadá řada aut poměrně směšně, ale to jim na kouzlu neubírá. Pojďme se nejprve podívat na tři zajímavé prototypy přímo ze Sovětského svazu. (Pro více fotografií socialistických prototypů rozklikněte přiloženou fotogalerii).
GAZ Torpedo (1951)
Je to skoro neuvěřitelné, ale i v Sovětském svazu byli tací, kteří se pokoušeli o rekordy. Designér A. Smolin postavil model GAZ SG-2 známý díky svému extrémnímu aerodynamickému tvaru jako Torpédo. Auto mělo pod kapotou motor z Pobědy o výkonu pouhých 105 koní. I tak se mu ale podařilo překonat rychlost 190 km/h, což mu v roce 1951 stačilo na připsání rychlostního rekordu v SSSR.
GAZ Strela (1954)
Ideovým nástupcem Torpeda se o tři roky později stal GAZ TP nebo-li Strela. Už podle designu vozu je jasné, že se silně inspiroval u dobových stíhacích letounů. Ostatně byl poháněn tryskovým leteckým motorem. Původně se odhadovalo, že se bude řítit rychlostí až 500 km/h. K tomu by ale bylo potřeba speciálních pneumatik a také více prostoru na testovací trati. Nakonec auto dosáhlo na 300 km/h, ale i to byl na rok 1954 v SSSR poměrně solidní výsledek.
ZIL E167 (1962)
Rusko je známé tím, že na řadu míst nevedou příliš kvalitní silnice a v druhé polovině minulého století to v SSSR platilo dvojnásob. Zejména pokud jde o Sibiř. Na ni se měl vydat stroj jménem ZIL E167, který zde vidíme ve fázi prototypu. Auto se šesti koly vážilo sedm tun, měřilo na délku devět a čtvrt metru, vysoké a široké bylo přes tři. Nezastavitelnou bestii poháněl osmiválec o objemu 7 litrů. Lahodná je hlavně spotřeba – na každý ujetý kilometr auto potřebovalo litr benzinu.
Pokračujte na další kapitolu, kde najdete zajímavé československé prototypy.
Další články

Ženská porota volila Světové auto roku: Uspěla také Octavia z Česka!
Mezi porotkyněmi jsou zastoupeny automobilové novinářky ze všech končin světa. Jednu zástupkyni má také Česká…

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid má oficiálně potvrzený dojezd v…
Společnost Hyundai Motor zahájila výrobu nového modelu SANTA FE Plug-in Hybrid ve svém závodě v jihokorejském…

Nabíjení ze sloupů veřejného osvětlení
V Praze se budou elektromobily nabíjet přímo ze sítě veřejného osvětlení. Během následujících dvou let v ní…

Soška Rolls-Royce má 110 let
Rolls-Royce Motor Cars oslavil 110. výročí sošky Spirit of Ecstasy – svého oficiálního znaku.

Digitální asistent pomáhá doručovatelům vyhledávat a třídit balíky

Novodobý Superb letos oslaví dvacetiny. Mohl se ale jmenovat třeba…
Premiéra novodobé vlajkové lodi automobilky Škoda se odehrála během stejného dne, v jakém došlo k útoku na …

Čistě elektricky kolem Česka: Jak si vedl během 24 hodin Hyundai Kona…
S elektromobilem Hyundai Kona Electric, který se vyrábí v České republice a s pouze jedním spolujezdcem jsem…

Důkaz opravdové lásky? Růžové Bugatti Chiron Sport
Ještě nikdy nepoužitými odstíny barev je nalakován velmi speciální exemplář vozu Bugatti Chiron Sport

Do Škody se vrací Martin Jahn. V představenstvu střídá dalšího Čecha
Po desetiletém působení naopak končí ve vrcholném řídícím orgánu mladoboleslavské automobilky Bohdan Wojnar.
