Sovětský Svaz nezklamal svými drsnými prototypy, které měly překonávat buď maximální rychlost nebo dálky nedostupné Sibiře. Ani za socialismu ale podobné problémy Československo neřešilo a tak se pracovalo na jinak výjimečných vozech. Tři následující modely spojuje hlavně pohledný design a smysl pro sportovnost.

Tatra 613 Coupe

Tatra 613 Coupe (1975)
Tohle mohlo být bezesporu jedno z nejkrásnějších československých aut. Je zřejmé, že vycházelo z luxusního osmiválcového sedanu Tatra 613, který poháněl vzadu uložený a vzduchem chlazený benzinový motor o výkonu 172 koní. Auto mělo bohužel tu smůlu, že se komunisté rozhodli neumožnit obyčejným lidem si Tatru koupit. Sice by na takové vozidlo mnoho tehdejších obyvatel ČSSR nemělo, ale jistota je jistota. A tak byla Tatra vyhrazena jen pro státní činovníky a ti potřebovali víc prostoru než sportovnosti a elegance. Bohužel…

Škoda 440 Karosa

Škoda 440 Karosa (1956)
Velmi elegantní byl ovšem kabriolet z Vysokého Mýta, o který se postarala tamní slavná karosárna. Stačí se trochu více zadívat na příď atraktivního vozu a je jasné, že má něco společného s dobovými autobusy 706 RTO. Jako základ vozu posloužil v té době hojně rozšířený model Škoda 440 Spartak. Slabý čtyřválec měl jen 40 koní, ale to nevadilo, protože dvoumístný vůz vážil pouze něco málo přes osm metráků. Je zázrak, že prototyp se dochoval do dnešních dní. Chtělo to hodně práce. K vidění je v muzeu ve Velkých Hamrech.

ÚVMV 1100 GT

ÚVMV 1100 GT (1970)
Výčet československých prototypů by nebyl kompletní bez sportovního vozu ÚVMV 1100 GT ze začátku sedmdesátých let. Lehké auto s motorem uloženým vzadu a pohonem zadních kol se inspirovalo u Saabu Sonet nebo Alfy Romeo GT Junior. Mělo výkon 75 koní a dokázalo jet až 175 km/h. Na stovce bylo za 13,7 sekundy. Zázrak socialistického motorismu to dotáhl v roce 1971 na autosalon v Ženevě. Celkem vzniklo šest kusů.

Pokračujte do další kapitoly, kde píšeme o prototypech z okolních spřátelených zemí východního bloku, tedy NDR a Polska.