Důvod první: Diesely vypouští příliš mnoho zplodin

Od té doby, co se začalo u dieselů koukat nejen po emisích oxidu uhličitého (CO2), ale také po emisích oxidů dusíku (NOx), začalo se po výrobcích aut chtít, aby tyto emise rapidně snižovali. Stále nové a nové předpisy, regulace a nařízení proto způsobují, že se diesely již nyní nachází prakticky na hranici technických možností, je mimořádně obtížné je v oblasti emisí vylepšovat. V roce 2020 vstoupí navíc v platnost nové normy jak v Evropě, tak i v Americe, což udržitelnost dieselů ještě ztíží.

Důvod druhý: „Očistit" diesely by bylo příliš drahé

Druhý důvod souvisí s tím prvním velmi úzce. Pokud totiž výrobci chtějí dostát limitům a nařízením, musejí vyvíjet stále nové a nové technologie týkající se čištění spalin. Takové technologie znamenají vyšší náklady na vývoj, ale posléze i na výrobu a samozřejmě na servis. Příkladem za všechny může být strašák mnohých řidičů v podobě filtru pevných částic.

Čtěte také: Žena pod autem. Řeči mají akorát ti, co tomu sami nerozumí, říká automechanička

Právě kvůli těmto nákladům diesely pomalu mizí z menších osobních aut a jsou nahrazovány přeplňovanými benzínovými motory, případně elektrifikovanými ústrojími. Odhaduje se dokonce, že dieselové provedení bude již za pár let dražší, než stejné auto v provedení hybridním.

Důvod třetí: Aféra Dieselgate

Odhalení podvodných zařízení v dieselových vozech Volkswagenu vyústilo v aféru, která nemá ve světě automobilů obdoby. Volkswagen musí vykoupit ohromnou spoustu vozidel, zaplatit enormní sankce a vymýšlet způsoby, jak snížit emise již existujících aut na dříve deklarované hodnoty.

Celá tato aféra potom přirozeně vyvolává u zákazníků strach koupit si dieselové auto a čím dál více lidí proto volí jiné motorizace a jiné řešení.

Důvod čtvrtý: Města volají po zákazu vznětových motorů

Atény, Madrid, Mexico City a Paříž. To jsou čtyři metropole, které koncem roku 2016 vydaly společné prohlášení o plošném zákazu dieselových aut ve svých centrech do roku 2025.

Čtěte také: Která auta se u nás kradou nejvíc? Podívejte se na přehled za loňský rok

Zda tento smělý, ovšem drasticky omezující plán vyjde, to se teprve ukáže. I tak se ale jedná o první vlaštovku ukazující neoblíbenost dieselů na radnicích velkých měst.

Důvod pátý: V USA diesely nechtějí

Jak již bylo uvedeno v úvodu, hlavními odběrateli vznětových agregátů jsou Evropané. V Evropě se dlouhodobě prodává nejvíce dieselů z celého světa, nicméně třeba v Severní Americe jsou již lidé o něco skeptičtější. Právě zde se totiž rozpoutal zmiňovaný Dieselgate, který mimo jiné vyústil v to, že některé automobilky (včetně Volkswagenu), přestaly v USA vznětové motory nabízet.

Američané naftovým motorům v osobních autech nikdy příliš nefandili, když už si ale začali zvykat třeba právě na vznětové Volkswageny, přišel onen skandál.

Zdejším zákazníkům ovšem diesely nechybí (třeba i kvůli levnému benzínu), což opět pouze podtrhuje fakt, že se "nafťáky" obecně přestávají vyplácet a chystají se do ústraní před benzínovými motory a elektrifikovanými variantami.