Alfa Romeo jsem uměl vyslovit ještě dříve, než jméno našeho hlavního města. Tahle značka mě fascinuje už od dětství a osobně jsem nelibě nesl, jak upadala. Až mezi výrobce stěží průměrných modelů, které byly i nadále velmi atraktivní, ale jízdním projevem připomínaly buď dřeváky, nebo rozšmajdané boty.

Po letech marnosti se zablýsklo na lepší časy modelem Alfa Romeo 159, ale když se objevila elegantně-sportovní Brera, počáteční nadšení rychle opadlo. Pak Alfa Romeo kontrovala modelem 8C Competizione a všichni skákali nadšením. Bohužel nikoliv na dlouho.

ALFA SE DERE ZPÁTKY

V poslední době se ale zdá, že Alfa našla svou ztracenou tvář a sportovními vozy, jako například 4C, začíná znovu oslovovat všechny, kterým v žilách koluje benzin a na levé straně hrudního koše tepe „coure sportivo“. Nejnovější modely Alfa Romeo ve specifikaci QV, tedy Quadrofoglio Verde, znovu posouvají Alfu tam, kam od počátku motorismu patří – na samotný vrchol.

Zdroj: R. Pecák

Modely SUV jsou momentálně nejoblíbenějšími automobily na světě, na tom se nejspíše shodneme. Jsou tak oblíbené, že vytlačují klasický tříprostorový sedan na okraj zájmu. Lidé z marketingových oddělení se ze všech sil snaží, aby z SUV modelů udělali auta pro všechny příležitosti. Konstruktéři jin ochotně vycházejí vstříc a stále častěji se realizují v jejich vysoce výkonných provedeních, o nichž vám prodejci v klidu řeknou, že s nimi můžete jet i na okruh.

Takže jsme je s Radkem vzali za slovo a vyrazili na okruh do Mostu.

Tento srovnávací test měl odhalit, jestli si z nás PR oddělení automobilek tropí blázny, nebo jsou jejich slova skutečně opodstatněná. A Alfa Romeo se hodila dvojnásobně. Poslední Alfa s pohonem zadních kol je stejné vousatá jako já (ne, 8C Copmetizione opravdu počítat nebudeme), nicméně novinka v podobě modelu Giulia je mimořádně povedené auto, což pro variantu QV platí obzvláště. No, a zcela nové Stelivo QV je zase nejrychlejším SUV na „Ringu“. A to už něco znamená.

V plánu byla dvě ostrá kola na velkém okruhu, rychlý nájezd do levotočivé zatáčky (vlhký povrch), slalom na čas, brzdění z rychlosti 50 km/h a pružné zrychlení. S Radkem jsme zohledňovali také jízdní vlastnosti, chování vozu na limitu a také praktičnost a hospodárnost.

HRAVÁ GIULIA, PŘESNÉ STELVIO

Ova vozy jsou v mnoha ohledech stejné. Pohání je stejný vidlicový šestiválec o objemu 2,9 litru, který je technicky spřízněný s vidlicovým osmiválcem Ferrari F154, mají stejné brzdy, volant, přístrojový štít, sedačky a další. Oba jsou navíc králi svých segmentů na Severní smyčce okruhu Nürburgring. Poněkud překvapující může být ale to, že velmi podobné jsou také jejich jízdní vlastnosti.Zdroj: R. Pecák

Jako první rozdíl zaregistrujete nejspíš zvukový projev čtveřice koncovek výfuku. Stelvio QV má v ostrém režimu Race hutnější projev a také daleko častěji střílí z výfuku. Giulia to umí také, ovšem nikoliv s takovou železnou pravidelností, jako Stelvio.

Po ujetí několika kilometrů člověk začně vnímat i drobnější nuance. Například, že přestože řízení obou dvou modelů je ultrarychlé, není stejně naladěné. Giulia QV má lehce strmější poměr 11,8:1 vs. 12,0:1, což se hodí především v utaženějších zatáčkách. Například ve dvou mosteckých rychlých „esíčkách“ byl rozdíl cítit ihned.