Prvním Subaru s pohonem všech kol bylo Leone. Jeho design neurazí ani dnes

Dnes je Subaru známé hlavně díky svému pohonu všech kol Symmetrical All Wheel Drive. Prvním autem, ve kterém se objevil v sériové podobě, bylo Leone.

30.10.2018 Jan Markovič
Subaru Leone
Zdroj: Subaru a archiv

Až do počátku sedmdesátých let byl pohon všech kol doménou téměř výhradně off-roadů nebo vojenských vozidel. Pro masové rozšíření pohonu všech kol ale bylo potřeba nabídnout auto, které si může dovolit i obyčejný smrtelník. A Japonci přesně takové měli. V říjnu roku 1971 představilo Subaru svůj nový model Leone. Ten se až do roku 1989 držel jako vlajková loď značky, než ho na této pozici nahradilo i dnes dobře známé a větší Legacy. Ještě se sluší podotknout, že Leone bylo následovníkem modelu Subaru 1000 a předchůdcem Imprezy. První Leone ale bylo vyráběné jen s pohonem předních kol.

Lidé z automobilky s hvězdami ve znaku se ovšem začali víc zajímat o možnosti pohonu všech kol. Japonská zima je přece jen často vydatná na sníh, a tudíž i zhoršené silniční podmínky. Už dřív proto začali experimentovat, když do kombi Subaru FF-1 1300G nasadili pohon všech kol. Jednoduše připojili hřídel za převodovku a tu pak připojili k zadnímu diferenciálu. Pohon všech kol byl přiřaditelný pomocí páky v kabině. Šlo ale zřejmě jen o osm kusů, které sloužily jako prototypy.

Subaru naštěstí od nápadu na běžné auto s pohonem všech kol neodstoupilo a v září 1972 se do prodeje dostal první sériově vyráběný model s dostupným 4x4 (označeném u Subaru jako 4WD), které bylo na přání. Veřejnosti se předvedl ještě dřív, v zimě 1972, kdy v japonském Sapporu probíhaly Zimní olympijské hry. S větší parádou se snad ani předvést nemohlo. Ačkoliv se Leone nabízelo i jako kupé nebo sedan, verze 4WD byla výhradně kombi.

Subaru Leone

Už v Leone si řidiči mohli užít opravdový Symmetrical All Wheel Drive, díky kterému je Subaru známé dodnes. A to také ve spojení s boxerovými motory. Pod kapotou vozu se objevovaly benzinové jednotky s objemem 1,2, 1,4 a také 1,6 litru, s karburátorem a OHV rozvody. Řadilo se manuálními převodovkami se čtyřmi a pěti stupni, k dispozici byl také třístupňový automat.

Cesta k pick-upu

Leone bylo poměrně oblíbené, ale nejen na domácím trhu. Postupně se dostalo z Asie také do Evropy a USA, kde si ho zamilovali řidiči žijící v místech s horšími provozními podmínkami. A tak jste na něj mohli narazit ve Švýcarsku nebo v Coloradu. Navíc mělo i velmi pěkný design, který neurazí ani dnes. Za pozornost stojí zpětná zrcátka posunutá do poloviny přídě nebo bezrámová okna, která se od té doby stala dalším poznávacím znamením vozů Subaru.

Subaru chtělo pokračovat v dobývání světa se svými 4x4 modely a tak se rozhodlo, že na bázi modelu Leone postaví specialitu, která se bude líbit zejména Australanům a Američanům. Vznikl kompaktní pick-up, který byl známý pod označením Subaru BRAT. Vůz byl vybaven pohonem všech kol a zajímavostí je, že byl určen opravdu jen na export. V Japonsku se nikdy oficiálně neprodával.

Subaru Leone

Auto se v první generaci prodávalo v zámoří mezi lety 1979 až 1982. Poté přišla druhá hranatější generace, která na trhu vydržela až do roku 1994. Model měl motor jedna-šest (EA-71, tedy stejný jako Leon) a později 1.8, tedy EA-81, který byl určen pro Leone v jeho druhé generaci. Řadilo se manuálním čtyřkvaltem, ale nejčastěji třístupňovou automatickou převodovkou.

Když už je řeč o druhém Leone, to přišlo na trh v roce 1979. Prodávalo se jako dvoudveřové kupé, čtyřdveřový sedan, kombi a třídveřový hatchback. Kromě motorů 1,6 a 1,8 litru se poprvé objevilo také turbo, které mělo zajímavější výkon. Nejsilnější Leone své doby disponovalo výkonem 96 koní.

A jak je to dnes? Subaru Leone rozhodně nepatří mezi vzácná auta. Pokud byste toužili například po druhé generaci, seženete ho za několik desítek tisíc korun. U nás na něj prakticky nenarazíte, což je škoda. A když už, tak jde většinou o pořádně prohnilý vrak. To ale nemění nic na tom, že právě tomuto modelu vděčí automobilka Subaru za to, kde je dnes.

Subaru Leone

30.10.2018 Jan Markovič
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×