Audi Quattro, Lancia 037 Rally, Ford Sierra Cosworth. Takové bylo v cíli pořadí tří nejúspěšnějších vozů při Historic Vltava Rallye 2022. Tento podnik, který je součástí Mistrovství Evropy historických rallyových vozů, se konal během uplynulého víkendu v Klatovech a okolí.

Na nejslavnější typy aut, které diváci mohli vidět na tratích rychlostních zkoušek, se můžete podívat do naší fotogalerie.

Zde jsou krátké medailonky některých z nich:

Audi Quattro

Vůz představený v roce 1980 se stal prvním, který v rallye poprvé nasadil kombinaci stálého pohonu všech kol a přeplňovaného motoru. Hned v prvním podniku, na kterém startoval (Jänner Rallye 1980) zvítězil. V roce 1982 se tovární tým Audi startující na těchto vozech, stal vítězem šampionátu týmů. Mezi jezdci se s ním mistry světa stali Stig Blomqvist a Hannu Mikkola. Po první "dlouhé" verzi se v roce 1984 představilo ještě "zkrácené Audi Quattro S1. Jeho výkon pak narostl na zhruba 500 koní. Poslední evoluci, která dostala karosérii vyrobenou pouze z kompozitů, nasadila automobilka v roce 1985.

Carlo Abarth a jeho kreace.
Legenda o škorpionovi trvá 70 let. Carlo Abarth měl závodění v krvi od dětství

Lancia 037 Rally

Tento vůz, který je současníkem výše zmíněného Quattro, měl na rozdíl od od něho motor uložený vzadu a pohon zadních kol. V roce 1983 přineslo továrnímu týmu Lancia prvenství v hodnocení Mistrovství světa značek. Továrními piloty byly v letech 1981-84, kdy se vůz vyráběl, Walter Röhrl a Markku Allen.

Toyota Celica GT Four

Jedná se výkonný sportovní vůz, který Toyota produkovala od poloviny osmdesátých let do konce uplynulého tisíciletí. V roce 1992 se za jejím volantem stal podruhé ve své závodní kariéře mistrem světa Carlos Sainz, v letech 1983 a 1984 přinesla největší asijské automobilce prvenství v hodnocení značek.

Soutěžní vůz Dominika Stříteského
Rallyová sezona je tu. Diváci prý získají reálnou možnost porazit Jana Kopeckého

Fiat 131 Abarth

Závodní model odvozený z automobilu produkovaného v letech 1974-84 přinesl italské automobilce tři vítězství v hodnocení značek. V roce 1978 se díky němu stal mistrem světa v kategorii jezdců Markku Alen a v roce 1980 Walter Röhrl. V letech 1976 až 1981 ovládl Fiat 131 Abarth třicet soutěží kategorie WRC. Dalšími známými jezdci, kteří s ním startovali, jsou Sandro Munari, Timo Salonen, Attilio Bettega a Michèle Mouton.