Kořeny společnosti Suzuki sahají až do roku 1909, kdy Michio Suzuki ve svém rodném městě Hamamatsu založil dílnu na výrobu tkalcovských stavů. První stroj tohoto typu vyrobil pro svoji matku. Protože však perfektně fungoval, dostal nápad na založení komerční dílny na výrobu stavů.

Již ve 30. letech dostal pan Suzuki nápad rozšířit výrobní sortimetr o dopravní prostředky. Dokonce představil prototyp osobního vozu (podívat na něj se můžete v naší fotogalerii), avšak válka plány v tomto směru zhatila.

Na získané zkušenosti společnost navázala v poválečném období. Nejprve v roce 1952 uvedla na trh jednoduchý bicykl Power Free s dvoutaktním spalovacím motorem, o rok později se přidal první motocykl Diamond Free, následovaný čtyřtaktním motocyklem Colleda. A v roce 1955 se portfolio rozšířilo o osobní automobil Suzulight.

V tomto období se také změnil název společnosti na Suzuki Motor Corporation, bylo představeno logo ve tvaru stylizovaného písmene S a Michio Suzuki předal vedení společnosti svému synovi Shunzo Suzukimu.

Jimny byl milníkem

Až do 70. let se Suzuki v oblasti osobních automobilů věnovala zejména produkci mini a malých typů. I ty ovšem začala exportovat. Současně se stala velmi proslulou díky motocyklům.

Doslova zlomovou událostí se stalo v roce 1970 představení vozu Jimny, tedy malého offroadu s pohonem všech kol. Právě pohon 4x4 je tím, co dodnes dává značce konkurenční výhodu. Umí ho totiž zabudovat do všech svých modelových řad.

Na český trh vstoupila značka Suzuki ještě za existence Československa, v roce 1992. Podle statistik Svazu dovozců automobilů se za existenci samostatné České republiky prodalo, resp. bylo zaregistrováno přes 59 tisíc automobilů Suzuki. Zatím rekordním byl rok 2018 s 4 530 zaregistrovanými kusy.

V současnosti Suzuki vyrábí přes 3,3 milionu automobilů a 1,7 milionu motocyklů ročně a je tedy jedenáctou největší automobilkou na světě. Zcela dominantní je Suzuki v Indii, kde dlouhodobě drží nadpoloviční tržní podíl ze všech prodaných vozů v zemi. Totéž platí i pro sousední Myanmar a Pákistán. Také dlouhodobě vládne kategorii miniaut „kei“ doma v Japonsku.

Přehled hlavních událostí v dějinách Suzuki

1909 – Michio Suzuki zakládá dílnu na výrobu tkalcovských stavů v Hamamatsu

1920 – Suzuki Loom Works se mění na akciovou společnost

1937 – prototyp prvního osobního automobilu, další vývoj zastavila válka

1947 – společnost se přesouvá na novou adresu, kde sídlí dodnes

1952 – bicykl s pomocným spalovacím motorem Power Free

1954 – společnost mění název na Suzuki Motor Co.

1955 – první sériový automobil Suzulight, první komerčně úspěšný kei car

1957 – vedení společnosti přebírá Shunzo Suzuki

1958 – z mnoha návrhů od zaměstnanců je vybráno nové logo ve tvaru S

1965 – Suzuki rozšiřuje výrobní program o lodní motory

1970 – představuje se Jimny, první a jediný kompaktní off-road

1973 – vedení společnosti přebírá Jitsujiro Suzuki

1974 – rozšíření portfolia o samohybné vozíky pro tělesně postižené

1975 – otevřena první automobilová továrna v zahraničí – v Pákistánu

1978 – vedení společnosti se ujímá Osamu Suzuki

1979 – model Alto zahajuje vstup automobilky do segmentu malých vozů

1981 – nabídka motocyklů se rozšiřuje o model Katana

1983 – Suzuki spouští výrobu v Indii, kde je dodnes nejžádanější značkou

1983 – představuje se první generace Swiftu, nejprodávanějšího modelu značky

1984 – začíná výroba motocyklu GSX-R, kterého se již prodalo přes milion kusů

1988 – Vitara stojí u zrodu kategorie SUV

1991 – Suzuki začíná stavět továrnu v Maďarsku

1993 – nabídku rozšiřuje mikro-MPV Wagon R

1999 – přichází Hayabusa, první motocykl s maximální rychlostí 300 km/h

2000 – představuje se první generace Ignisu

2006 – model SX4 stojí u zrodu kategorie kompaktních crossoverů

2015 – vedení společnosti se ujímá Toshihiro Suzuki

2016 – Suzuki zahajuje spolupráci s Toyotou na vývoji a výrobě osobních aut

2016 – mikro-hybridní pohon SHVS debutuje v modelu Baleno

2020 – všechny modely Suzuki mají mild-hybridní pohon (s výjimkou terénního Jimny)