V prakticky každé továrně na auta má v současné době na starost spojení podvozku s karosérií, čemuž se v odborné terminologii říká svatba, skupina vysoce kvalifikovaných mechaniků. V továrně Volkswagenu ve Cvikově, která byla v uplynulých dvou letech přeměněna na výrobu elektromobilů řady ID se speciální platformou MEB, tomu tak není. Desítky šroubů, které tyto dvě klíčové části automobilu propojí, totiž utahují roboti.

Těch je momentálně ve výrobních halách továrny instalováno na sedmnáct stovek. Potřebné díly k sestavení každého vozu jim pak přiváží pět set plně automatických přepravníků. Robotům je dokonce svěřena i důležitá část výstupní kontroly. Skenují vůz ze všech stran a kontrolují, zda jsou všechny rozměry, včetně spár, ve stanovených tolerancích.

Nasazení robotů a automatických přepravníků je ale samozřejmě nutností. Už proto, že velká část dílů má hmotnost v řádu stovek kilogramů. V této souvislosti je zajímavé, že baterie (ID.3 může mít akumulátor s kapacitou buď 45, 58 nebo 77 kWh), mají v závislosti na kapacitě tři různé velikosti. Například Tesla na to jde úplně jinak.

Zatím tu ale nepanuje nějak mimořádně čilý pracovní ruch. S výrobou se teprve začíná a zaměstnanci se školí na jednotlivé pracovní operace. S jejich zapracováním pomáhají experti z Bratislavy. Tam již totiž mají s produkcí elektormobilů (VW e-Up!) dlouholeté zkušenosti. Již za pár měsíců ale budou všechny závěsné dopravníky na karosérie plně obsazeny a na jednotlivá montážní pracoviště se budou přesouvat v přesně stanoveném intervalu, takzvaném taktu. Plánovaná roční kapacita továrny je 330 000 vozů. Spalovacích automobilů se tu přitom mohlo udělat za stejnou dobu jen tři sta tisíc.

Karosérii s podvozkem sešroubují na desítkách míst opěr roboti

Ve Cvikově se počítá s montáží celkem šesti modelů značek Volkswagen, Seat a Audi. Právě vůz vzniklý z konceptu Seat el-Born naběhne do sériové výroby jako třetí v pořadí - v polovině roku 2020.

Souběžně jedou zatím Golfy Variant

Zatím se tu - až do poloviny příštího roku - budou společně s modelem VW ID.3 a později také s ID.Crozz - produkovat rovněž Volkswageny Variant 7. generace. Tedy automobilu s klasickým spalovacím motorem. Až tento vůz z výrobního programu "vypadne", přebuduje se rovněž druhá výrobní linka na montáž elektromobilů.

Do továrny ve Zvikově již kvůli tomu Volkswagen investoval v přepočtu přes 30 miliard korun a další obrovské částky budou ještě následovat.

Za zákazníky (zatím pro ty, kteří si rezervovali exempláře z takzvané 1.edition), vozy ze Cvikova dorazí až příští rok. Na český trh pak zřejmě až na začátku příštího léta. Němečtí zájemci ale budou mít nepochybně oproti těm českým výhodu. Spolková vláda totiž rozhodla o navýšení dotace pro elektromobily v určité cenové hranici, do níž ale VW ID.3 spadá o další dva tisíce eur. Pořizovací cena se tak sníží celkem o šest tisíc euro.

Velkosériová produkce elektromobilů má po závodě ve Cvikově postupně začít nabíhat také v dalších německých továrnách Volkswagenu, konkrétně v Emdenu a Hannoveru. Navíc se další závody této značky přebudovávají na dodávky komponentů pro bezemisní vozy. Například baterie vyrobí v Brunswicku, pohonný systém pak v Kasselu. Všechny tyto továrny leží na území Německa, ID.3 je tak skutečně Made in Germany.

Volkswagen tak naplno odstartoval svoji elektrickou éru. V příštích devíti letech uvede koncern čítající značky VW, Porsche, Seat, Audi, Škoda, Lamborghini a Volkswagen Užitkové vozy, na trh bezmála sedm desítek čistě elektřinou poháněných aut.