Pancéřovaná TATRA 613
V roce 1996 ve společnosti SVOS Přelouč vyrobili vůbec první pancéřovaný automobil v historii firmy. Byl jím vůz Tatra 613. I díky tomu se postupně rozjela výroba balisticky chráněných automobilů různých značek, kterých do současnosti firma vyprodukovala na pět tisíc.
Počátkem 90. let byl vůz Tatra 613 v různých variantách nesporně nejrozšířenějším služebním automobilem vyšší kategorie. Používali ho prezidenti, členové vlád a ředitelé státních podniků. Kromě základní verze se postupně objevila i jiná provedení. Celkově se automobilů Tatra 613 vyrobilo podle některých pramenů okolo devíti tisíc; jiné zdroje uvádějí přes 11 tisíc kusů.
„Rozhodnutí vyrobit pancéřovaný automobil tehdy padlo s tím, že volbou byl tehdy stále ještě rozšířený automobil Tatra 613,“ vzpomíná generální ředitel SVOS Přelouč Ing. Jaroslav Černý. „Nebyl to jednoduchý proces, využili jsme však skutečnosti, že většina zúčastněných inženýrů a techniků měla zkušenosti s vojenskou a speciální technikou z vojenské firmy AOZ Přelouč, kde před vznikem SVOS téměř všichni pracovali. To nám tehdy hodně pomohlo jak z hlediska výběru materiálů, tak i třeba různých technologických postupů.“
Pancéřovaná Tatra 613 znamenala pro přeloučskou firmu úspěch, a to i přesto, že zůstalo jen u prototypu. „Přesvědčili jsme se, že máme na to vyrábět balisticky chráněná auta,“ vzpomíná Jaroslav Černý. „Navíc jsme získali cenné zkušenosti, které bychom asi těžko získávali od jiných výrobců.“
Po delší pauze se ve SVOS Přelouč v roce 2006 vrátili k úpravě dalšího českého automobilu – tehdy jím byla první pancéřovaná Škoda Octavia. O šest let později následovala pancéřovaná Škoda Superb, která je i nadále ve středu zájmu zákazníků, včetně zahraničních.
Upravený automobil Tatra 613 je v současné době vystaven v Technickém muzeum Tatra v Kopřivnici. Jeho pancéřování bylo odolné proti účinkům dlouhých palných zbraní. Podlaha je odolná proti pěchotním minám a granátům. Není bez zajímavosti, že dveře jsou osazeny pancéřovaným lemem, který brání průniku střely spárou zavřených dveří. Kola mají speciální obruče, které po průstřelu pneumatiky umožňují dojet ještě 5 kilometrů.
Technická data:
Výkon/otáčky: 147kW/5750 ot/min-1., zdvihový objem 3495 cm3
Pohotovostní hmotnost: 2360 kg, užit. zatížení 300 kg
Pneumatiky: 205/70R40 102R – rozvor 3130 mm
Max. povolená rychlost: 160 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 90 km/10,6 l – 110 km/12,5 l – město 18,2 l
Karel Šimána
Další články

Co asi o sedačkách ve vozech Škoda nevíte..Vývoj každé z nich trvá…
Automobilka Škoda odtajnila některé zákulisní informace o sedačkách v jejích modelech. Základem konstrukce…

Značka Barkas neexistuje již třicet let. Pamatujete ještě dýchavičnou…
Jméno Barkas se poprvé objevilo v roce 1956, tedy před 65 lety. Začal se jím označovat užitkový automobil,…

Historie značky BMW v Česku: Zapsal se do ní také Karel Gott
Před třiceti lety se začaly opět oficiálně do Česka dovážet auta a motocykly slavné značky BMW. Nyní má…

Historie Velorexů se začala psát před 70 lety: Nejprve to ale byl…
22. ledna 1951 se dílna bratrů Stránských v obci Parník u České Třebové oficiálně začlenila do struktury…

Displeje v autech brzy pokryjí celou palubní desku. Mercedes ukazuje…
Tlačítkům definitivně odzvonilo. Na druhou stranu - složité listování v různých menu a podmenu odpadá..

Největší myčka na světě za den očistí 4000 automobilů. Mají ji v…
Jako malá továrna vypadá automyčka Mr. Wash v Německém Stuttgartu.

Dlouhé nohy i podivné pózy: Tak vypadaly reklamní fotky na auta za…
Při prohlížení reklamních fotografií na auta vyráběná v socialistických zemích v odobí od šedesátých do…

Brouk slaví 75. narozeniny. Výroba tohoto Volkswagenu skončila až v…
Volkswagen vyvinul dokonce i další generace automobilu, který vznikl v hlavě severočeského rodáka Ferdinanda…

Mnohem rychlejší než reálná Formule 1. I závoděním na autodráze se…
Profesionální modely na závodní autodráze zrychlují z nuly na sto kilometrů v hodině během pouhých čtyř…
