To, že jste možná nikdy o motorce se znakem Lamborghini neslyšeli, je samozřejmě zapříčiněno tím, že se nakonec o žádné terno nejednalo. Zoufalá doba si totiž u Lamborghini na začátku osmdesátých let vyžádala i podobně zoufalé a zcela nedomyšlené činy.

Když se tehdy Lamborghini ocitlo v záporných číslech a po bankrotu převzali značku bratři podnikatelé Mimranovi, italský výrobce těžko hledal způsoby, jak dát věci znova do pohybu, zajistit stabilní prodeje a vynést značku s býkem ve znaku zpátky mezi elitu.

Jawa 350/364 Retro.
Jawa vám i dnes prodá klasickou „třindu“ s dvoutaktem. Má to ale zajímavý háček

Kromě soustředění se na supersporty se však noví vlastníci Lamba rozhodli prozkoumávat i další odvětví trhu a nabízet vozidla, která byste dříve od Lamborghini vážně nečekali. Přišel projekt civilní verze armádního vozu LM002, značka vyráběla masivní dvanáctiválce i pro závodní čluny a nakonec je tu vcelku neznámá větev, kdy se u Lamborghini pokusili vyrábět i vlastní motocykl.

A když píšeme vlastní, ve skutečnosti je to lež jako věž. Patrick Mimran, jeden z bratrů, se totiž nerozhodl celý projekt vyvíjet u Lamborghini, ale předal ho francouzskému malovýrobci motorek Boxer (dnes Boxer Design). Když už žádají Italové o pomoc Francouze, přestože mají hned doma za rohem slavné značky jako Ducati či Aprilia, určitě to o zoufalosti situace něco vypovídá.

Každopádně Boxer začal na motocyklu nazvaném Design 90 pracovat v roce 1986 a nakonec předal Lamborghini na svou dobu celkem schopný stroj, který používal litrový řadový čtyřválec Kawasaki (ano, ani motor nebyl italský) produkující kolem 130 koní, zatímco celková hmotnost superbiku se pohybovala okolo 180 kg.

Jak se co nejlevněji dostat k vozům exkluzivních značek?
OBRAZEM: Tohle je nejlevnější způsob, jak se dostat k Ferrari, Lambu a spol.

Rám i nádrž se stavěly ručně, stroj dostal lehká kola a tehdy nejlepší součástky z kategorie brzd, výfukové soustavy a elektroniky. Kapotáž byla z laminátu a vypadala přesně tak, jak byste si u Lamborghini v 80. letech představovali.

Prodalo se jen 6 kusů

Bez překvapení nakonec Lambo neprodalo ani předpokládaných 25 kusů, jelikož ruční výroba stála příliš moc a tím pádem i cena motocyklu byla dvakrát vyšší než normální ekvivalent litrových superbiků od renomovaných značek na trhu. Automobilce se podařilo udat jen šest kusů, přičemž dodnes se jich dochovalo pět.

Valentino Balboni (vlevo) a Keke Rosberg u Lamborghini Jalpa.
VIDEO: 300 km/h v běžném provozu. Takhle Lambo testovalo auta v 80. letech

Nedávno se jeden kus Designu 90 objevil na prodej v Anglii. Pocházel od původního majitele a měl najeto asi 7200 kilometrů. Vyvolací cena motorky startovala na v přepočtu 1,2 milionech korun, zatímco odhady mluvily o prodejní ceně až kolem 2,5 milionu. Nicméně nabízené částky v aukci nedosáhly ani k nejnižší požadované ceně, a proto k prodeji vůbec nedošlo.

Nakonec se tedy jedná o kousek ne tak známé a slavné historie Lamborghini. A když přijde řeč na nepříliš známá vozidla z portfolia italské značky, kromě traktorů můžete nadhodit i tuto dvoustopou raritu, o které mnoho lidí neví.

Inspirace: rideapart.com