Malinkaté kupé zachránili odborníci ze sportovního oddělení Gazoo Racing, které se mimo vývoje ostrých verzí silničních aut věnuje samozřejmě i rozsáhlému počínání automobilky v motorsportu. Právě k závodění přitom měl nyní zrenovovaný model Sports 800 hodně blízko.

Kromě toho, že byl model Sports 800 vůbec prvním sériově vyráběným sportovním autem značky Toyota, v roce 1965 si také doslova podmanil první ročník legendárního vytrvalostního závodu Suzuka 500. Bylo by tedy hříchem nechat vůz nadále chátrat a nepřivést ho zpátky k životu.

Porsche 911 Turbo z Lego kostek v životní velikosti.
Porsche vyrobilo 911 Turbo z kostek Lega. Ovšem v životní velikosti

Proti konkurenci s výkonnými vozy měla Toyota Sports 800 obrovskou výhodu. Model byl sice vybaven pouze 0,8litrovým dvouválcem o výkonu 45 koní (33 kW), nízká hmotnost a aerodynamická karoserie vyvíjená ve větrném tunelu ale nedostatek svalů vykompenzovaly. Autíčko vážilo jen 580 kg a dokázalo se rozjet na 155 km/h.

Zatímco výkonná konkurence musela v průběhu závodu tankovat, malé Toyotě s nízkou hmotností a úsporným motorem po finiši zůstalo v nádrži ještě 30 procent paliva natankovaného před startem, což nakonec zaskočilo i samotné organizátory závodu. Sports 800 zahanbila i takové hráče jako Lotus Elan, Datsun Fairlady 1600 nebo Prince Skyline GT.

Opel Calibra.
Hrdinové devadesátek. Jak si tahle kdysi obdivovaná kupátka vedou jako ojetiny?

Tuto konkrétní závodní Toyotu Sports 800 nedávno našla skupina inženýrů automobilky a pohled na její zrezivělé pozůstatky je nenechal klidnými. V rámci renovace musela být znovu postavena více než polovina karoserie, kdežto zavěšení bylo s výjimkou nových tlumičů uvedeno do originálního stavu. 

Kromě toho ale vůz nyní po technické stránce odpovídá původní specifikaci. Karoserie je nicméně oděna do současných závodních barev Gazoo Racing. Jak v rychlosti probíhala renovace vozu a jak se koneckonců zachráněná Toyota vyvedla, na to se můžete podívat v galerii a na videích níže.

Zdroj: Youtube
Zdroj: Youtube