Úchvatné kupé ÚVMV vzniklo před 50 lety. Prý ale bylo moc kapitalistické...
Přelom šedesátých a sedmdesátých let zastihl československý automobilový průmysl ve výborné kondici. V Mladé Boleslavi vyvinuli kupé 110 R a v Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Praze vnikl prototyp dalšího sportovního dvoudveřového automobilu.
Na jaře roku 1970, tedy právě před 50 lety, dokončili v pražském Ústavu pro výzkum motorových vozidel malý sportovní automobil, který je dnes znám pod označením ÚVMV 1100 GT.
Dvoumístný vůz s koncepcí "vše vzadu" měřil na délku 3880 milimetrů, široký byl 1505 milimetrů a výška činila pouze 1125 milimetrů. Rozvor činil 2200 milimetrů, přední kola byla od sebe vzdálena 1280 a zadní 1245 milimetrů.
Prázdný automobil měl na váze hmotnost 843 kilogramů a naložit už bylo možné pouze 180 dalších. Hmotnost byla rozložena v poměru 42:58 procent mezi přední a zadní nápravu. Karosérii tvořil ocelový skelet s vestavěným ochranným obloukem a k němu byly přimontovány sklolaminátové povrchové díly. Ty vyvinul Letov Praha ve spolupráci s Karosou Vysoké Mýto.
Jejich design se nepochybně inspiroval u malých západoevropských kupé té doby. Zejména lze podobu vysledovat u Opelu GT (třeba tvar předních blatníků) nebo u Saabu Sonett. Stejně jako oba tyto automobily mělo i ÚVMV 1100 GT výklopné přední světlomety.
Chladič byl umístěn vpředu a ochlazoval agregát převzatý ze Škody 110. Byl ovšem převrtán na 1140 cm3, dostal vyšší kompresní stupeň, upravené sací a výfukové potrubí. Směs paliva a vzduchu se připravovala v dvojitém karburátoru Weber. Výkon pak dosáhl 55 kW (75 koní) při 5750 otáčkách za minutu. Točivý moment se prostřednicvím čtyřstupňové manuální převodovky přenášel na zadní kola. Stačilo to k vyvinutí maximální rychlosti 173 kilometrů v hodině. Na stokilometrovou rychlost se kupé z klidu rozjelo během 13,7 sekundy.
I volant nastavitelný ve dvou směrech…
Přední nápravu konstruktéři přejali z mladoboleslavské Škody 110, z tohoto automobilu pocházely rovněž brzdy. Zatímco sedan měl kotoučové brzdy jen vpředu, u tohoto kupé se ocitly i na zadních kolech. U aut socialistické provenience té doby byl nevídaným prvkem výbavy sloupek volantu s možností seřizování volantu v podélném i svislém směru.
Interiér také nevypadal na tehdejší dobu nikterak zle. Dominoval tříramenný volant, za kterým byly umístěny otáčkoměr a rychloměr. Další parametry mohl řidič kontrolovat na tlakoměru oleje, ukazatelích teploty oleje a chladicí kapaliny a samozřejmě palivoměru.
Premiéra automobilu se odehrála na přelomu června a července 1970 na výstavě IEMA - Člověk a automobil, která se konala na pražském výstavišti v Holešovicích. Vůz, u něhož se počítalo s malosériovou výrobou v počtu přibližně dvacet až třicet kusů ročně, ještě na jaře roku 1971 vzbudil velkou pozornost u návštěvníků ženevského autosalonu. Jenže, na trh se auto nikdy nedostalo, přestože již výrobní prostory, včetně přípravků pro svařování skeletu karosérie již byly připraveny v areálu svazarmovské organizace v Odrách.
"Oficiálně vznikl pouze jeden jediný exemplář, uvádí bývalý pracovník Ústavu pro výzkum motorových vozidel Miloslav Kotal. "Komunisté rozhodli, že takový typ auta by byl příliš "kapitalistický" a produkci zakázali," doplnil.
Přesto nakonec po Československu jezdilo zhruba šest takovýchto automobilů. Byly postaveny z připravených dílů. Dva nové vznikly dokonce až před několika lety díky právě panu Kotálovi a jeho spolupracovníkovi Stočesovi. Využívají také řadu původních dílů, ale například a motor je jiný. "Je to třináctistovka, kterou ÚVMV také vyvíjel. Mohla být vyladěna až na výkon 160 koňských sil.
Další články

Projeli jsme "slovenský" Defender upravený pro ozbrojené síly. Budí…
Také na malém terénním polygonu společnosti Dajbych jsem zkoušel speciální verzi offroadu Land Rover Defender…

Mercedes stále šplhá vzhůru a další zprávy o stavu prodejů aut v…
Prodeje nových vozů v České republice během letošního prvního čtvrtletí stále nedosáhly ani loňské úrovně. V…

Wartburg neexistuje již 30 let. Zasloužil se o zrod nejhezčího auta…
Designově zdařilá auta se samozřejmě vyráběla také v socialistickém Československu. Ale model Wartburg 313-1…

Chytrý nápad z Německa: Z vozíku na materiál vznikl obytný přívěs
Německá společnost začala nabízet kempingový přívěs, který vznikl vestavbou do klasického skříňového…

VW vysvětlil, jak to myslel s přejmenováním na Voltswagen
Oficiální stránky amerického zastoupení automobilky Volkswagen skutečně na konci března nabízely auta značky…

Model Boxster kdysi zachránil slavnou značku Porsche. Teď je na trhu…
Aktuální generace vozu Porsche Boxster je již čtvrtá v pořadí. V roce 1996 se začala vyrábět ta první.

Třicet let svazku Škody a VW: Jak to viděla druhá strana a co přišlo…
Poměrně obšírně se okolnostem vedoucím ke koupi mladoboleslavské automobilky věnuje v autobiografické knize…

Příští Octavia už bude také elektrická. Co ještě nám prozradil šéf…
Thomas Schäfer je mužem, který dostal od vedení Volkswagenu za úkol například také lépe čelit konkurenci v…

Když Felicia dostala křídla... Před 60 lety představili facelift…
Před šesti desítkami let byly autosalony skutečnou přehlídkou nových technických řešení a designérských…
